Search This Blog

Loading...

Friday, August 14, 2009

7 Eleven memerangkap remaja melayu

Oleh : megat

Salam..,

Baru2 ini adik ipar abang saya (berumur 20thn) dan kawan sekerjanya (berumur 18thn) di tangkap dan sempat la meringkuk dalam lokap 1 malam disebabkan mencuri makanan serta barang2 kecil yang lain di tempat mereka kerja di 7 eleven di area Masjid Jamek, KL. Pada mulanya saya memang malas hendak ambil tahu kes/masalah ini kerana mencuri walaupun nilainya kecil tetap menjadi 1 kesalahan jenayah.

Namun setelah saya berfikir panjang dan melihat kerisauan berhari-hari pada wajah mereka terdetik hati ini hendak menolong namun apa kan daya saya hanya insan biasa yang tidak mempunyai nama dalam politik mahupun nama dalam kementerian pihak berkuasa.

Saya ceritakan serba-sedikit kenapa sedaya upaya saya untuk membantu mereka. Mereka ini masih kebudak-budakan serta datang dari golongan orang susah. Adik ipar abang saya baru datang dari kampungnya di Sabah dan menumpang dirumah abang saya baru 4 bulan. Abang saya beristerikan orang Sabah dan mempunyai 2 orang anak serta sebelum ini adik perempuannya juga abang saya jaga dan sekolahkan sudah selama 4 tahun dan sekarang menunggu peluang memasuki ke IPTA. Abang saya bukanlah bergaji besar kerana dia hanya tentera biasa sahaja tetapi disebabkan kasihan akan keluarga sebelah isterinya yang terlalu miskin dan daif serta mempunyai adik beradik seramai 12 orang maka dia mengambil adik isterinya sekolah dan tinggal dengannya. Apabila perkara ini berlaku kepada adik iparnya yang baru sahaja menumpang tinggal dirumahnya.. mahu tidak mahu saya lihat abang saya runsing memikirkan kes ini. Kesian pula saya tengok abang saya.

Pada cuti hujung minggu baru-baru ini kawan adik ipar abang saya menumpang saya pulang kekampung secara kebetulan kampungnya jugak tidak la jauh dari rumah parent saya walaupun berbeza daerah.

Apabila saya menghantar dia sampai kerumah tersentuh hati saya melihat keadaan rumah ibubapa dia. Hanya sebuah rumah buruk yang tunggu masa roboh dek kerana di makan anai-anai. Rumah dia jauh terletak kedalam kampung di kawasan sawah. Tersedu perasaan saya melihat keadaan mereka. Jadi saya rasa tak sanggup melihat keluarga sebegini menghadapi masalah lagi yang di lakukan oleh anaknya.

Disini bukanlah tujuan saya hendak membela penjenayah tetapi ingin saya membantu mereka menyelesaikan kes ini secara atas belas kasihan sebelum nama mereka dibicarakan di mahkamah nanti.

Sebelum itu saya pernah bertanya kepada pegawai polis dimana mereka di lokapkan samaada boleh atau tidak kes ini diselesaikan sebelum menyenaraikan nama mereka sebagai rekod penjenayah. Dan polis mengatakan boleh namun hendaklah pihak si lapor menarik balik laporannya.

Selepas dari itu saya pergi ke bekas tempat mereka berkerja dan berjumpa dengan SM (Store Manager) yang membuat laporan. Pada mulanya terkejut jugak saya kerana title manager itu hanya seorang perempuan yang hanya berumur 24 thn. Saya berbincang baik dengan dia dan saya bertanyakan kenapa pihak 7 eleven tidak memberi amran keras melalui percakapan atau berbentuk surat kepada mereka barulah di susuli laporan polis jika mereka masih melakukan kesalahan. Dimana dia mengatakan pihak 7 eleven ada bukti kukuh unutk menyabitkan mereka berdua ini mencuri semasa berkerja. Dan saya bertanya barang apa yang mereka ambil? Dan jawapannnya hanya nasik lemak dan sosej serta topup hp. Mereka tidak mencuri wang pun.

Saya tahu salah tetap salah namun kerana kes yang sebegini mendung masa depan budak2 ni. Saya tanya lagi kenapa mereka berdua kata ramai lagi yang buat perkara macamni tapi mereka tidak di tangkap? Adakah kerana mereka berdua ini baru berkerja manakala mereka ini protege2 yang tidak sebulu dengan awak maka awak melaporkan cuma mereka berdua saja? Dan jawapannya lagi sebenar dia sudah buat laporan semua yang melakukan kesalahan dan hanya menunggu masa untuk ditangkap.

Dan dia berkata lagi perkara sebegini sudah menjadi perkara biasa yang berlaku dimana-manapun di setiap 7 eleven. Terfikir hati saya bertapa ramai budak anak2 muda melayu yang secara totalnya berkerja di 7 Eleven. Dan mereka2 ini di gelapkan masa hadapan mereka dengan perbuatan kes mencuri di tempat kerja seperti ini. Malang sungguh nasib mereka. Dia berkata lagi sebenarnya salah adik ipar abang saya juga kerana bercerita tentang mekanan yang diambilnya di kawan2 nya yang berkerja di 7 eleven bangunan lain. Di mana mereka2 ini pun seperti dia. Namun malang adik ipar abg saya apabila kawan2nya di 7 eleven lain bercerita ke SM mereka dan SM mereka memberitahu kepada SM adik ipar abang saya. Setelah di tanya dan dia mengaku maka adik ipar abang saya pula mengaitkan kawan2 di tempat kerjanya.

Persoalannya kenapa SM lain tidak membuat tindakan seperti dia terus melapor kepada pihak polis? Mungkin kerana ada diantara mereka yang masih boleh berfikir matang serta tidak mengikut perasaan sebelum melakukan sesuatu tindakan. Kerana hal sebegini melibatkan tentang masa depan mereka.

Sempat juga saya berceramah kepada SM tu dan mengatakan tak kisah samaada umur awak 23thn ke, 42thn ke mahupun 18 tahun..namun apabila memegang jawatan yang tinggi dan berada di atas kenalah berfikir secara matang dan bertindak mengikut akal kewarasan dan bukan mengikut emosi. Sekurang-kurangnya adu kepada pihak tertinggi di 7 Eleven dulu di HQ dan memberi mereka amaran keras terlebih dahulu. Ini seolah-olah satu perangkap untuk memendungkan masa depan anak2 muda melayu dengan rekod jenayah yang patut boleh diselesaikan cara lain yang lebih baik lagi.

Namun SM itu tidak dapat berbuat apa2 kerana kes ini sudah sampai ke pihak HQ. Maka dia tidak boleh membuat keputusan untuk menarik balik laporan itu. Maka di suruhnya saya berjumpa dengan FM (File Manager) di HQ.

Saya menalifon FM dan FM mengatakan pula kena rujuk kes ini kepada bosnya pula.

Namun sebelum itu saya bertanya lagi soalan yang sama kepada beliau kenapa tidak memberi sebarang surat amaran kepada mereka sebelum mengambil keputusan membuat laporan polis? Dan jawapannya pihak dia ada bukti kukuh mengatakan mereka ini mencuri. Dan di dalam Appoinment Letter yang dorang tandatangan semasa mereka bersetuju hendak berkerja tertulis mereka akan di dakwa jika mencuri. Wah! Cukup senang mereka mencari jalan penyelesaian.

Namun saya kata kepada dia saya tahu mereka mencuri memang salah..itu memang tidak dapat dinafikan. Namun kita haruslah bertimbang rasa dan mencari jalan penyelesaian yang terbaik. Ini tidak..seolah-olah memasang perangkap. Sudah lah adik abang saya berkerja selama 1 bulan setengah tidak dapat gaji langsung. Ini salah satu faktor utama kenapa mereka mencuri. Mereka2 ini bukan berduit. Nak cari duit tambang nak pergi kerja pun pinjam duit kat orang. Harapkan gaji masuk untuk menampung hidup cukup2 untuk sebulan namun tak jugak dapat2 hampir 2 bulan. Pastu banyak pulak alasan yang 7 eleven buat mengatakan dorang buat bank akaun lambat la.., admin sekarang problem so byk kawasan pun tak menerima gali lagi. Sampai skang dorang ni tak dapat gaji satu senpun dari 7 eleven sepanjang mereka kerja disana. Sedangkan mereka berdua bercerita dorang punya OT lebat jugak. Takkan 7 eleven yang mempunyai nama kukuh di dunia dan Bos nya tergolong orang paling kaya di Malaysia nak buat taik carik duit lebih macamni kot..

Dengan apa yang saya tulis ini bukanlah tujuan saya hendak membela yang bersalah namun saya kesal cara pihak 7 Eleven menyelesaikan kes pekerja secara tidak perikemanusiaan dan bertolak ansur. Jika di biar begini saban hari ada sahaja anak2 muda melayu di senarai hitamkan sebagai penjenayah didalam rekod polis.

Rata-rata yang berkerja di 7 eleven ini masih muda lagi. Jika benar sekalipun banyak kes kecurian yang berlaku dari pekerjanya maka carilah inisiatif lain untuk membendung aktiviti begitu daripada berlaku. Kaji balik bagaimana supaya tidak wujud kes kecurian olah perkerja sendiri. Bukan cara dah jadi baru hapuskan. So perkara-perkara begini akan sentiasa berlaku tanpa henti kerana tidak ada pencegahan awal.. yang ada Cuma perangkap..Yang rugi nanti adalah anak-anak muda melayu yang baru mahu mengenali dunia perkerjaan.. .

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Memang 7 eleven ni teruk. Kawan saya ada berkerja di sana. Kesian saya tengok dia. Tak ada live langsung. Kerja dr 7 pg sampai 7 mlm. Balik kerja mandi, makan dan tidur. Esok pg rutin yg sama. Kalau kerja mlm pun macam tu. 7 mlm sampai 7 pg. balik rumah tidur sampai ptg. lepas itu bangun pergi kerja semula. Gaji tak banyak mana. Tiap2 bulan tak pernah cukup duit. Kerja pun meletihkan. Cuti pun susah nak dapat.

al amin ahmad berkata...

salam sejahtera YB,
saya salah seorang mangsa aniaya 7 eleven pada tahun 1996..kisah yang menjadi pengajaran buat saya agar tidak mempercayai orang selain dari diri sendiri..sehingga sekarang sesiapa pun yang mendampingi saya sebagai rakan atau kawan atau sahabat tidak akan mendapat kepercayaan penuh dari saya.

Kisahnya simple, saya mendapat kerja di 7E ketika zaman ekonomi mula gawat yang mengakibatkan ramai yang hilang pekerjaan. Syukur Alhamdulillah bila dapat kerja di 7E tatkala saya baru berhenti kerja kilang di kawasan Pandamaran, KLANG(merantau mengikut keluarga kakak saya ke sana).saya mendapat kerja di cawangan 7E Taman Selatan, Klang.

Pada mulanya saya bekerja sebagai pekerja biasa, memang seronok walaupun terpaksa kerja shift yang panjang. Supervisor, SM, dan Boss Cawangan memang baik sangat dengan saya...kiranya ajaib sekali 3 hari saya bekerja di situ sudah di lantik sebagai SUPERVISOR, dan supervisor yang lama di naikkan ke SM.Pemegang jawatan yang lama berhenti kerja kerana di tuduh mencuri wang...pada ketika itu saya hairan jugak kenapa orang sebaik ex-SM sanggup mencuri?saban hari saya bekerja, saya memohon cuti 2 hari untuk pulang ke kampung bersama keluarga kakak saya setelah mendapat duit gaji yang pertama selama seminggu.
Bila sekembalinya saya ke Klang, pada malamnya saya mahu kembali bertugas di shift malam..sebelum masuk kerja, lepak makan malam di kedai makan sebelah 7E tersebut. Salah seorang rakan yang kerja di 7E jugak ajak saya berhenti kerja..saya hairan jugak kenapa dia beria-ia ajak saya balik dan berhenti? Walhal saya seronok bekerja di situ..rakan saya ketika itu memberitahu dia telah pun berhenti kerja sehari sebelumnya..bertambah hairan saya ketika itu..

al amin ahmad berkata...

saya terus kembali bertugas..apa yg menghairankan saya, memasing pekerja termasuk SM memberi riak muka yang semacam...sejam selepas saya bertugas..geng2 bos cawangan dan SM menyerbu masuk 7E dan memaksa saya ke bilik stor..saya jadi terkejut dengan tindakan kasar mereka...saya di paksa mengaku pecah amanah RM20,000! mereka ugut mahu membelasah saya, di paksa menandatangani surat yang menyatakan saya mengaku saya pecah amanah RM20,000..Dalam kekalutan tersebut saya tetap tidak bodoh..saya tandatangan jugak tetapi no kad pengenalan saya tulis tak betul..bila saja saya tandatangan surat tersebut, tetiba ja ada anggota polis yang datang mahu bawak saya ke balai polis KLANG..untuk sedapkan hati saya yang mula mempersoalkan tindakan mereka dan mahu menghubungi keluarga saya, geng2 7E memujuk saya kata pi balai sekadar mahu membuat statement sahaja..

sesampainya saya di balai polis Klang,mata saya mula liar, sebab saya memang dari kecil telah banyak di beri nasihat untuk simpan dalam memori sebanyak yang mungkin jika berlaku sesuatu kejadian. Saya dapat lihat depan mata saya pegawai polis (inspektor) yang ada bersama anggota yang lain sudah pun bersedia di ruang depan balai polis.Dan pada ketika itulah saya sempat menyaksikan pegawai polis tersebut menerima wang dari pihak 7E serta anggota2 polis yang menerima bungkusan (maybe benda makan) dari 7E.

al amin ahmad berkata...

saya di soal siasat dan terus di bawa masuk ke dalam lokap tanpa sebarang pertuduhan yang jelas. Tetapi seorang anggota polis berpangkat sarjan (SINGH) yang menyiasat latarbelakang saya terkejut yang abang ipar saya adalah seorang pengurus bank yang telah meluluskan pinjaman peribadi beliau. Dan Sarjan ni memberi peluang saya untuk menelifon kakak saya untuk memberitahu kejadian tersebut.

Kejadian ni memang mengejutkan keluarga saya. bayangkan mak dan abah saya malam tu jugak dari alor setar datang ke Klang..abang ipar saya sempat datang ke balai malam tersebut..setelah mendengar cerita dari saya, abang ipar saya menasihatkan agar saya bermalam di lokap.

inilah kali pertama saya mengenali LOKAP.pengalaman memang ada manis dan pahit..disebabkan saya terlalu muda (lepas SPM)..saya menjadi perhatian OKT2 yang ada dalam lokap..saya di letakkan di sel bersama orang melayu sahaja..sebab bila buh bercampur..kira nak bergaduh ja melayu(termasuk indonesia) dengan geng OKT india. yang bertambah menarik..geng OKT yang memang memasing kesalahan menakutkan saya, mereka paksa saya solat Isyak!bagi mereka saya tak sepatutnya ada dalam lokap ni dan tak sepatutnya saya lupa pada ALLAH..dan mereka membuat pagar manusia ketika OKT india cuba mengganggu solat saya dengan menyimbah air dan memacam lagi, tetapi di tenangkan oleh anggota polis yang bertugas..tambahan pulak saya seorang yg peramah..memang mudah dapat kawan(tak semestinya kawan dengan orang jahat kita mesti jadi jahat)..banyak pengalaman hidup mereka yang saya dapat dengar..memacam jenayah yang mereka lakukan..tapi tak serik!

al amin ahmad berkata...

Pada keesokannya hampir keseluruhan keluarga saya hadir di balai..kiranya pertuduhan pada saya pada mulanya ialah pecah amanah 7E bernilai RM20k, pastu turun RM15k, pastu RM10k, pastu RM5k...sampailah pertuduhan jadi ke hanya mencuri barangan 7E.Dan bukti surat pengakuan saya pun tidak dapat digunakan sebab no kad pengenalan saya yang salah...
kiranya, Inspektor yang pegang kes saya berapa kali kena cekak lehernya oleh keluarga saya (semua anggota PDRM jugak, termasuk arwah pakngah saya yang jadi sarjan mejar di pulapol yang jugak cikgu kepada inspektor tersebut).mereka memang tak percaya saya ni pecah amanah..yer la..budak macam saya yang tak pernah ada rekod jenayah atau kesalahan mencuri..tetiba jadi camtu...

Saya menceritakan apa yang terjadi termasuklah kejadian rasuah yang di berikan oleh geng 7E dekat family saya.....akibat dah pecah lobang...inspektor tersebut berjanji akan gugurkan kes tersebut dalam masa yang terdekat..dieorang tak leh gugur serta merta kes tersebut kang nampak sangat ada yg tak kena..
kiranya reman terhadap saya selama 9 hari amat memeritkan..memang makan minum sentiasa di beri..tapi bila hidup di kalangan penjenayah2 dan terkurung..memang perit..akibat tidur atas simen lokap, pinggang saya sakit (sampai sekarang)..
Hari ke9..saya di lepaskan setelah kes digugurkan..walaupun keluarga saya di offer agar buat laporan polis terhadap apa yg geng 7E lakukan..saya menolak..sebab bagi saya..dekat dunia depa leh la lepas...kat akhirat nanti...takkan ALLAH nak biarkan orang camtu terlepas...

al amin ahmad berkata...

ketika hendak di lepaskan, inspektor berkenaan memberi penjelasan yang 7E selalu buat tuduhan pecah amanah terhadap pekerjanya agar mereka dapat menuntut pampasan Insurans akibat kerugian mereka..maknanya..dah ramai yg teraniaya sebelum saya..dan tuntutan mereka kali ini tidak berjaya bila inspektor tersebut kata "kes yang OKT silapharibulan mereka tuduh"
Dan alhamdulillah sepanjang saya di Lokap..sekali pun saya tak pernah kena sentuh atau kena pukul oleh anggota polis..
jika 7E beroperasi sejahat sebegini..ramailah yang akan teraniaya oleh mereka...sampai sekarang saya kesian dekat pekerja2 7E..adakah mereka selamat dengan kerja di 7E?

wallahualam

Al Amin Ahmad.

sahabat berkata...

sampai begitu sekali...teruknya... tumpang simpati



http://idhamlim.blogspot.com

3 comments:

  1. Saya dh 3 kali apply 7e.tp smpai ari ni lansung xde cal.sy apply 7e yg sama.sdangkn 7e itu xckup pekerja skrg.ssah sngt ke nk apply 7e ni.dh nk msuk dua bulan xde cal.padahal 7 e 2 dpn rmh sy je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau apply mana 7e mana tu zahiril? kes kau lebih kurg sama mcm aku. aku dah apply 3-4 7e dkt kwsn rumah aku, semua ssh sgt nk dpt.
      aku hari tu ad jgk kes kecil dgn 7e, store manager tiba2 quit, maybe sebab tension kot

      Delete
  2. Nak apply keje 7e senang jew...kalo dok jaoh dr 7e 2..tipu lha cket...buh alamat dkt ngn 7e...hhehe zety pkerja 7e takat nie ok lha...mmg cm xdek life

    ReplyDelete

Blog Widget by LinkWithin