Search This Blog

Saturday, August 1, 2009

Kemarahan Rakyat Akan Dibawa Ke Tong Undi Permatang Pasir


Kekejaman dan kezaliman UMNO BN dan Polis Di Raja Malaysia yang bertindak ganas dan kasar kepada rakyat pasti akan terbalas juga.

Perhimpunan Gerakan Mansuhkan ISA sekalipun dihalang untuk menyerahkan memorandum kepada DYMM Yang Dipertuan Agong namun, yang nyata, dunia menyaksikan hari ini rakyat berbilang kaum telah bangkit dalam bilangan yang ramai sehingga mencecah 100,000 orang (sekalipun angka oleh media massa hanya 20,000).

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul iskandar Mohd Akin di dalam kenyataannya menyatakan AMK Malaysia mengecam sekeras-kerasnya tindakan ganas pihak polis menyerang, mengganasi dan menangkap rakyat Malaysia yang melaksanakan hak mereka untuk berhimpun secara aman di Kuala Lumpur hari ini, menuntut pemansuhan akta zalim ISA.

Katanya, AMK mengutuk tindakan ganas polis yang sama sekali tidak perlu. Ia adalah di luar batasan amalan demokrasi dan hak asasi rakyat Malaysia untuk menyerahkan memorandum ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Malah pihak polis tidak menghormati Baginda kerana temujanji untuk menyerahkan memorandum tersebut kepada wakil Baginda telah ditetapkan pada hari ini.

Keganasan hari ini yang menindas dan menekan suara rakyat Malaysia ternyata mendedahkan omongan kosong '1 Malaysia' yang dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri.

Angkatan Muda Keadilan Malaysia menggesa Dato' Seri Najib Razak untuk membuktikan bahawa pentadbiran beliau bukan hanya berasaskan slogan-sloganan semata-mata dengan membuka ruang demokrasi dan bersuara kepada seluruh rakyat Malaysia.

Sebagai langkah pertama, hampir 500 orang rakyat yang ditahan hari ini ketika melaksanakan hak mereka yang dijamin oleh Perlembagaan, mesti segera dibebaskan.

Ketua Polis Negara dan pegawai-pegawai utama polis yang mengarahkan keganasan hari ini, mencabul hak perlembagaan rakyat dan bertindak biadap terhadap Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, perlu digantung tugas dan siasatan bebas dilaksanakan terhadap mereka.

Najib perlu bersedia membuktikan bahawa beliau berhasrat untuk benar-benar menjadi Perdana Menteri kepada semua rakyat Malaysia dengan segera mengambil langkah-langkah perlu untuk menentukan kehendak sebenar rakyat mengenai ISA dengan mengadakan pungutan suara (referendum) bebas.

Tatacara pengendalian pihak polis terhadap rakyat yang berhimpun mesti dikaji semula bagi memastikan mereka mengawal keselamatan dan bukan bertindak liar mengganasi rakyat.

Sudah sampai masanya tindakan pemerintah memperalatkan polis untuk kepentingan sempit mereka dihentikan dan polis seharusnya menjaga keselamatan rakyat dan bukan mengganasi mereka.

Sekiranya Najib enggan melaksanakan perubahan-perubahan ini, ternyata beliau mengemukakan gagasan '1 Malaysia' hanya sekadar untuk mengabui mata rakyat dan memperdayakan Malaysia bahawa kerajaan hari ini sudah berubah.

Sementara itu, seorang Ketua PAS Peringkat Bahagian menyatakan, isu ISA dan kezaliman polis hari ini pasti akan dibawa ke Permatang Pasir dan UMNO BN perlu dihukum oleh rakyat kerana membiarkan polis bertindak sewenang-wenang ke atas rakyat.

"Pihak polis merasa diri mereka terlalu berkuasa, lebih berkuasa dari Yang Dipertuan Agong, apabila mereka menghalang rakyat untuk menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agong yang telah bersetuju untuk menerima kehadiran rakyat di Istana Negara," jelasnya.

Dianggar lebih 200 orang ditahan sebelum dan semasa perarakan. Antara ahli parlimen Pakatan Rakyat yang ditahan termasuklah Dr. Mujahid Yusuf Rawa dan Sivarasa Rasiah. Tengahari tadi pula, Norlaila Osman, Narshitah Mohd Nor dan Aiman Athirah Al-Jundi juga turut ditahan.










Friday, July 31, 2009

Najib Altantuya Langgar Fatwa Haram Letak Kalung Bunga Di Tugu Peringatan


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada Jumaat menghadiri istiadat meletak kalungan bunga sempena sambutan Hari Pahlawan 2009 di Tugu Peringatan Negara di sini.

Turut meletak kalungan bunga dalam istiadat pagi ini ialah Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Abdul Aziz Zainal, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, Panglima Tentera Darat Jen Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin, Panglima Tentera Laut Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar dan Panglima Tentera Udara Jen Tan Sri Azizan Ariffin.

Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia Senator Datuk Muhammad Abdul Ghani turut meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan Negara.

Terdahulu C/Insp Mohamed Awang dan ASP Rose Baini Kassim mendeklamasi sajak bertajuk "Pahlawanku" sebaik sahaja tiupan "Last Post" bergema dan bendera Malaysia diturunkan.

Turut hadir ialah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, beberapa menteri kabinet, anggota Parlimen, serta pegawai kanan polis dan tentera.

Hari Pahlawan disambut bagi memperingati mereka yang terkorban demi mempertahankan negara, dan majlis kali ini dimulakan malam tadi dengan kehadiran Perdana Menteri ke majlis tahlil dan doa selamat di Masjid Negara di sini.

Hari Pahlawan yang disambut setiap 31 Julai sejak tahun 1960-an memberi peluang kepada rakyat menghargai pengorbanan anggota perajurit yang terkorban demi mempertahankan dan menegakkan kedaulatan negara.

-- BERNAMA

..............................

Letak kalungan bunga di Tugu Peringatan HARAM – JAKIM

ENAKMEN PENTADBIRAN UNDANG-UNDANG ISLAM 1991 (Enakmen 3/91)

Fatwa berikut yang dibuat oleh Mufti Negeri di bawah subseksyen 36 (1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak menurut subseksyen 39 (6) Enakmen itu adalah disiarkan menurut subseksyen 36(2) Enakmen itu: “Meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan sempena upacara sambutan Hari Pahlawan dan upacara-upacara lain adalah haram dan hendaklah ditinggalkan.”

Tajuk : Bacaan doa di tugu peringatan
http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_sear...t.asp?keyID=428

Berdoa di tugu peringatan adalah ditegah oleh syara’ dan hukumnya haram kerana perbuatan seumpama itu termasuk di dalam larangan firman Allah, surah al Maidah ayat 90 yang bermaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya arak, judi dan al-ansab(menyembah berhala) dan al azlam (bertenung nasib) adalah najis daripada amalan syaitan. Maka hendaklah kamu jauhkan daripadanya moga-moga kamu berjaya”.

Keterangan: “Al-Ansab” maknanya batu orang-orang jahiliyah sembelih korban disisinya dan beribadat kepadanya. Berdoa adalah ibadat, berdoa di batu tugu peringatan sama seperti orang-orang jahiliyah beribadat di al-Ansab yang dimaksudkan di dalam ayat 90 itu

Tajuk : Upacara Hari Pahlawan di tugu peringatan
http://www.e-fatwa.gov.my/mufti/fatwa_sear...t.asp?keyID=608

Bahawa haram tiupan dan bertafakur dengan menundukan kepala kepala selama 20 saat dengan meletakan kalung bunga ditugu, bacaan sajak yang boleh menimbulkkan semangat kepahlawanan adalah diharuskan, tetapi dengan syarat tidak dilakukan dihadapan tugu, atau di dalam suasana yang dilarang oleh syarak kerana semua ini adalah upacara agama juga.

P/s : Kalau dah kerajaan sesuka hati melanggar fatwa yg dikeluarkan oleh kerajaan sendiri, camner nak suh rakyat ikut.




Lampu LED lebih 'hijau'

Lampu konvensional lazimnya perlu ditukar setiap 15 bulan manakala lampu LED mampu bertahan sehingga 10 tahun.




TATKALA seluruh dunia bergelap dalam kempen tutup lampu, Earth Hour beberapa bulan lalu, mungkin ada yang skeptikal tentang siginifikannya. Bagaimana dengan menutup lampu dapat memberi manfaat kepada alam sekitar? Artikel ini mungkin secara tidak langsung dapat membuat kita lebih memahami isu tersebut.

Rata-rata lampu yang digunakan di dunia pada masa ini adalah lampu mentol atau pijar dan lampu kalimantang. Tahukah anda bahawa kedua-duanya beroperasi secara pemanasan dan turut mengeluarkan gas-gas berbahaya seperti halogen, merkuri dan karbon dioksida? Mengenai aspek pemanasan pula, jangankan lampu kalimantang yang dipasang sehari suntuk, lampu yang baru dipasang tidak sampai 10 minit pun sudah terasa panas jika anda menyentuh kaca lampu tersebut.

Menyedari peningkatan pencemaran dan kadar pemanasan global yang disumbangkan oleh lampu, negara Australia telah pun mengharamkan penggunaan lampu pijar dan kalimantang. Menjelang tahun 2010, negara Eropah, Amerika Syarikat, Australia dan New Zealand telah memandatorikan penukaran semua lampu mentol berfilamen dan kalimantang konvensional kepada satu lampu alternatif. Apakah dia?

Lampu yang dimaksudkan itu adalah lampu berasaskan teknologi diod pemancar cahaya atau LED. Selama ini, kebanyakan kita mungkin hanya mengenali LED dengan cahaya warna-warninya ketika berada di bengkel mata pelajaran Kemahiran Hidup. Tetapi, teknologi LED kini boleh diadaptasi menjadi satu pencetus fasa baru dalam sektor pencahayaan. Tidak mustahil kalau selepas ini, lampu pijar atau kalimantang konvensional hanya tinggal sejarah.


LAMPU kalimantang LED tidak memerlukan starter.


Sebuah syarikat bumiputera yang berpangkalan di Pulau Pinang, KCC Engineering & Trading Sdn. Bhd. turut terlibat melakukan kajian dan pembangunan teknologi LED untuk lampu. Meskipun penggunaan lampu LED masih belum meluas di negara ini, KCC sudahpun mempunyai pelanggan dari Itali, Jerman, Sweden, Jepun dan Australia.

"Lampu LED mengeluarkan haba yang sangat rendah. Ia sekali gus mengurangkan pelepasan karbon dioksida ke alam sekitar. Penggunaannya boleh mengurangkan kadar pemanasan dunia sebanyak 50 peratus sepanjang masa," kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan KCC, Abdul Khalid Mydin ketika ditemui Kosmo! di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dalam pertemuan itu, Abdul Khalid turut menunjukkan satu model cahaya putih LED yang dimajukan syarikatnya. Warna putih sememangnya warna lazim dalam pencahayaan, namun syarikatnya juga boleh menghasilkan warna-warna lain.


TEKNOLOGI lampu LED mempunyai potensi yang besar pada masa depan. - Gambar hiasan


Menerangkan bagaimana teknologi LED beroperasi, Abdul Khalid berkata, lampu LED beroperasi secara sekejap-sekejap, itulah sebabnya ia kurang mengeluarkan haba.

"Tetapi, tidaklah bermakna lampu LED kami hanya boleh dipasang secara sekejap-sekejap. Kami telah memajukan teknologi LED ini agar ia mampu digunakan oleh pengguna sebagai produk harian seperti lampu yang biasa kita gunakan," katanya sambil menerangkan antara kaedahnya ialah dengan mengguna pakai material sokongan seperti aluminium yang boleh memindah haba.

Menyerap teknologi LED pada jenis-jenis lampu sedia ada, Abdul Khalid misalnya telah menghasilkan lampu kalimantang berasaskan teknologi LED. Operasinya nyata berbeza dengan lampu kalimantang biasa yang membebaskan gas halogen dan merkuri.


PERBEZAAN cahaya antara lampu kalimantang biasa (kiri) dan lampu kalimantang LED.





Untuk membuktikannya, Abdul Khalid telah membuat perbandingan pada kedua-dua jenis lampu berkenaan.


LAMPU mentol berfilamen yang biasa digunakan.


"Lampu kalimantang biasa memerlukan penggunaan starter, sebaliknya lampu kalimantang yang menggunakan teknologi LED tidak memerlukannya. Lampu kalimantang biasa juga akan berkelip-kelip sebaik sahaja kita membuka suis tetapi lampu LED terus mengeluarkan cahaya. Selain itu, lampu kalimantang biasa menyebabkan warna gelap di bahagian tepi berikutan proses pemanasan dan tindak balas gas.


ANTARA produk lampu berteknologi LED yang dibangunkan oleh syarikat ini.


"Cuba anda sentuh kedua-duanya, mana yang lebih panas?" kata Abdul Khalid sambil menyua kepada penulis untuk merasainya. Ternyata, lampu kalimantang biasa lebih panas daripada lampu berteknologi LED.


LAMPU LED yang biasa kita lihat.


Selain lampu kalimantang berteknologi LED, menerusi syarikat pembuatannya, KCC Global Sdn. Bhd. juga menghasilkan pelbagai lampu konvensional yang diadaptasi dengan teknologi LED seperti lampu-lampu downlight (lampu sorot).

Lebih menarik tentang lampu LED adalah ia mempunyai jangka hayat yang lebih panjang dan mampu mengurangkan kos penggunaan.

"Sebagai contoh, lampu kalimantang konvensional yang biasa kita gunakan di rumah memerlukan 40 watt tenaga, sedangkan lampu LED hanya mengeluarkan 20 watt. Oleh kerana LED menggunakan tenaga elektrik yang rendah, maka ia memanjangkan jangka hayatnya. LED mempunyai jangka hayat sekitar 35,000 jam berbanding lampu biasa yang hanya dapat bertahan sehingga 5,000 jam. Secara ringkas, lampu biasa perlu ditukar setiap 15 bulan manakala lampu LED boleh digunakan sehingga 10 tahun berasaskan penggunaan selama 10 jam sehari," katanya.

Walaupun harga lampu kalimantang berteknologi LED lebih mahal iaitu RM168 seunit, namun Abdul Khalid berkata, pengguna perlu berfikir secara jangka masa panjang.

"Walaupun lampu mentol berfilamen dan kalimantang lebih murah berbanding dengan lampu LED, tetapi jika diambil kira penjimatan penggunaan elektrik, kos keseluruhan untuk penyelengaraan lampu-lampu LED dijangka akan menyamai kos keseluruhan penyelenggaraan lampu-lampu mentol dan kalimantang dalam masa setahun penggunaannya.

"Bil elektrik juga mungkin berkurangan kerana pendingin hawa tidak perlu terlalu mengeluarkan tenaga bagi menyejukkan kawasan yang panas disebabkan lampu," katanya.

Produk lampu LED juga dilengkapi dengan elemen mesra alam. Jika lampu kalimantang biasa diperbuat daripada kaca, lampu LED diperbuat daripada plastik dan boleh dikitar semula.

Menerangkan tentang industri LED di negara ini, Abdul Khalid berkata, pembuatan LED pada asasnya telah wujud di negara ini sejak tahun 1970-an. Namun, teknologi LED yang diserap pada lampu-lampu pengguna baru dimajukan kira-kira dua tahun lalu.

"Ada lampu LED di pasaran tempatan terutamanya buatan China tetapi kualitinya agak meragukan. Terdapat juga lampu LED keluaran syarikat lampu berjenama tetapi harganya amat mahal, mencecah RM500 seunit.

"Apabila syarikat-syarikat luar negara membuat tempahan daripada kami, ini menandakan mereka meyakini produk kami. Kami juga baru menghantar prototaip lampu LED untuk pencahayaan lampu tanaman di sebuah negara Eropah. Maklumlah, negara itu bermusim dan apabila musim sejuk, mereka kurang cahaya matahari sedangkan pengeluaran hasil tanaman perlu diteruskan," katanya sambil memberitahu syarikatnya sudah mempunyai beberapa pelanggan tempatan.

"Percaya atau tidak, seorang pengkaji Sweden menyatakan, buah tomato yang dipancarkan dengan cahaya LED mampu menghasilkan rasa yang lebih sedap berbanding dengan cahaya lampu konvensional," ujarnya mengakui lampu LED mempunyai potensi untuk dimajukan dalam pelbagai bidang pada masa depan.

Mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau menjalin kerjasama dengan syarikat KCC, boleh menghubungi talian 012....

Doktor, Islam dan Logik : Sebuah Perbandingan Klasik Dan Moden

1. Cara makan, kenapa kita gunakan tangan? Mengikut cara Rasulullah
s.a.w, beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan
kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit
garam menggunakan jari kecilnya(yg last tu), lalu Rasullah saw akan
menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya!.
Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim,
tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah
kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat
menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of
digestion. Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber mineral dari
tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu
adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka
lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat
untuk kita. Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam
juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Dr,
dihospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah
dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang
sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

2. Cara Rasulullah mengunyah - Rasulullah akan mengunyah banyak 40
kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang
memproseskan makanan itu.

3. Membaca Basmalah (Bismillahirrahma Nirrahim). Membaca
Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bacteria dan
racun ada membuat perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka
bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu. Cara Rasulullah
minum. Janganlah kita minum berdiri walaupun makruh tetapi ia makruh yang
menghampiri kepada haram. Jangan kita minum dari bekas yg besar dan jangan
bernafas sedang kita minum. Kerana apabila kita minum dari bekas yg besar,
lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan
bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita. Kerana apabila kita
hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu carbon dioxide, yang apabila
bercampur dgnairH20, akan menjadi H2CO3, i!aitu sama dengan cuka,
menyebabkan minuman itu menjadi acidic. Jangan meniup air yg panas,
sebabnya sama diatas. Cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas
sehingga habis.


4. Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum
berkahwin yang berzina, dan merejam sehingga mati org yg sudah berkahwin
yang berzina? Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau
antibiotik yg dapat melawan penyakit. Dan sel-sel ini terdapat di daerah
tulang belakang, berdekatan dengan sum-sum tulang manusia. Lelaki yang
belum berkahwin dia akan dapat mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala
lelaki yang sudah berkahwin hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini
sehari, kerana antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana
perhubungan suami isteri. Jadi apabila lelaki yang
belum berkahwin didapati salah kerana zina hendaklah disebat 100 kali. Ini
adalah kerana apabila dia disebat di belakangnya, suatu amaran tentang
kesakitan !itu akan membuatkan penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat
melawan virus HIV jika ia ada di badannya, dengan itu dapatlah antibodi
melawan virus HIV itu. Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin, walaupun
disebat 100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibody sahaja, jadi
dengan itu hukumannya direjam hingga mati agar dia tidak dapatmerebakkan
virus HIV itu. Itulah sedikit sebanyak inti syarahan yg disampaikan oleh Dr
Jamnul Azhar. Harap ia akan memberi manfaat pada anda sekalian, dan sedikit
informasi yang diberikan oleh Mudarisana,

5. Mudaris Iskandar mengenai Ka'bah. Mengapa ia terletak di
Mekah al- Mukarramah dan mengapa ia empat persegi (cube). Ia terletak di
posisinya sekarang kerana setelah dibuat kajian oleh para cendikiawan dari
Pakistan dan Arab, didapati, tempat terletaknya Ka'bah sekarang itu, adalah
betul-betul di tengah bumi. Mengapa ia empat persegi, ia melambangkan
perpaduan ummah yang bergerak maju! bersama, equality and unity, tidak
seperti bentuk pyramid, dimana ia diumpamakan, seperti hanya seorang
pemenang yg berada diatas setelah ia memijak-mijak yang lain. Dan antara
lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan 4 imam besar, Maliki, Hambali,
Hanafi dan Syafi'i, melambangkan kebenaran keempat-empat Imam tersebut.
Sekian buat renungan bersama, Fi amanillah Jazakallah Khairan Kathiran.

Roh dan Jasad

Apabila roh keluar dari jasad, ia akan berkata-kata dan seluruh isi alam sama ada di langit atau bumi akan mendengarnya kecuali jin dan manusia. Apabila mayat dimandikan, lalu roh berkata : "Wahai orang yang memandikan, aku minta kepadamu kerana Allah untuk melepaskan pakaianku dengan perlahan-lahan sebab pada saat ini aku beristirahat daripada seretan malaikat maut".

Selepas itu, mayat pula bersuara sambil merayu : "Wahai orang yang memandikan, janganlah engkau menuangkan airmu dalam keadaan panas. Begitu juga jangan menuangnya dengan air yang dingin kerana tubuhku terbakar apabila terlepasnya roh dari tubuh"

Apabila dimandikan, roh sekali lagi merayu :"Demi Allah, wahai orang yang memandikan jangan engkau menggosok aku dengan kuat sebab tubuhku luka-luka dengan keluarnya roh". Setelah dimandi dan dikafankan, telapak kaki mayat diikat dan ia pun memanggil-manggil dan berpesan lagi supaya jangan diikat terlalu kuat serta mengafani kepalanya kerana ingin melihat wajahnya sendiri, anak-anak, isteri atau suami buat kali terakhir kerana tidak dapat melihat lagi sampai Hari Kiamat.

Sebaik keluar dari rumah lalu ia berpesan :"Demi Allah, wahai jemaahku, aku telah meninggalkan isteriku menjadi Balu. Maka janganlah kamu menyakitinya. Anak-anakku telah menjadi yatim dan janganlah kalian Menyakiti mereka. Sesungguhnya pada hari itu aku telah keluar dari rumahku dan aku tidak akan dapat kembali kepada mereka buat selama-lamanya" .

Sesudah mayat diletakkan pada pengusung, sekali lagi diserunya kepada jemaah supaya jangan mempercepatkan mayatnya ke kubur selagi belum mendengar suara anak-anak dan sanak saudara buat kali terakhir. Sesudah dibawa dan melangkah sebanyak tiga langkah dari rumah, roh pula berpesan: "Wahai Kekasihku, wahai saudaraku dan wahai anak-anakku, jangan kamu diperdaya dunia sebagaimana ia memperdayakan aku dan janganlah kamu lalai ketika ini sebagaimana ia melalaikan aku".

"Sesungguhnya aku tinggalkan apa yang aku telah aku kumpulkan untuk warisku dan sedikitpun mereka tidak mahu menanggung kesalahanku. Adapun didunia, Allah menghisab aku, padahal kamu berasa senang dengan keduniaan. Dan mereka juga tidak mahu mendoakan aku".

Ada satu riwayat daripada Abi Qalabah mengenai mimpi beliau yang melihat kubur pecah. Lalu mayat-mayat itu keluar dari duduk di tepi kubur masing-masing. Bagaimanapun tidak seorang pun ada tanda-tanda memperolehi nur di muka mereka. Dalam mimpi itu, Abi Qalabah dapat melihat jirannya juga dalam keadaan yang sama. Lalu dia bertanya kepada mayat jirannya mengenai ketiadaan nur itu. Maka mayat itu menjawab: "Sesungguhnya bagi mereka yang memperolehi nur adalah kerana petunjuk drpd anak-anak dan teman-teman. Sebaliknya aku mempunyai anak-anak yang tidak soleh dan tidak pernah mendoakan aku"".

Setelah mendengar jawapan mayat itu, Abi Qalabah pun terjaga. Pada malam itu juga dia memanggil anak jirannya dan menceritakan apa yang dilihatnya dalam mimpi mengenai bapa mereka. Mendengar keadaan itu, anak-anak jiran itu berjanji di hadapan Abi Qalabah akan mendoa dan bersedekah untuk bapanya. Seterusnya tidak lama selepas itu, Abi Qalabah sekali lagi bermimpi melihat jirannya. Bagaimanapun kali ini jirannya sudah ada nur dimukanya dan kelihatan lebih terang daripada matahari.

Baginda Rasullullah S.A.W berkata: "Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai kelutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu".

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi: "Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail A.S. akan menebarkan sayapnya yang di sebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada di sekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail A.S. Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail A.S. akan menebarkan sayap di sebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang di sekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya".

Dari sebuah hadis bahawa apabila Allah S.W.T. menghendaki seorang mukmin itu dicabut nyawanya maka datanglah malaikat maut. Apabila malaikat maut hendak mencabut roh orang mukmin itu dari arah mulut maka keluarlah zikir dari mulut orang mukmin itu dengan berkata: "Tidak ada jalan bagimu mencabut roh orang ini melalui jalan ini kerana orang ini sentiasa menjadikan lidahnya berzikir kepada Allah S.W.T." Setelah malaikat maut mendengar penjelasan itu, maka dia pun kembali kepada AllahS.W.T.dan menjelaskan apa yang diucapkan oleh lidah orang mukmin itu.

Lalu Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikat maut, kamu cabutlah ruhnya dari arah lain". Sebaik saja malaikat maut mendapat perintah Allah S.W.T. maka malaikat maut pun cuba mencabut roh orang mukmin dari arah tangan. Tapi keluarlah sedekah dari arah tangan orang mukmin itu, keluarlah usapan kepala anak-anak yatim dan keluar penulisan ilmu. Maka berkata tangan: "Tidak ada jalan bagimu untuk mencabut roh orang mukmin dari arah ini, tangan ini telah mengeluarkan sedekah, tangan ini mengusap kepala anak-anak yatim dan tangan ini menulis ilmu pengetahuan" .

Oleh kerana malaikat maut gagal untuk mencabut roh orang mukmin dari arah tangan maka malaikat maut cuba pula dari arah kaki. Malangnya malaikat maut juga gagal melakukan sebab kaki berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini Kerana kaki ini sentiasa berjalan berulang alik mengerjakan solat dengan berjemaah dan kaki ini juga berjalan menghadiri majlis-majlis ilmu".

Apabila gagal malaikat maut,mencabut roh orang mukmin dari arah kaki, maka malaikat maut cuba pula dari arah telinga. Sebaik saja malaikat maut menghampiri telinga maka telinga pun berkata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini kerana telinga ini sentiasa mendengar bacaan Al-Quran dan zikir".

Akhir sekali malaikat maut cuba mencabut orang mukmin dari arah mata tetapi baru saja hendak menghampiri mata maka berkata mata: "Tidak ada jalan bagimu dari arah ini sebab mata ini sentiasa melihat beberapa mushaf dan kitab-kitab dan mata ini sentiasa menangis kerana takutkan Allah".

Setelah gagal maka malaikat maut kembali kepada Allah S.W.T. Kemudian AllahS.W.T. berfirman yang bermaksud: "Wahai malaikatKu, tulis AsmaKu ditelapak tanganmu dan tunjukkan kepada roh orang yang beriman itu" Sebaik saja mendapat perintah AllahS.W.T. maka malaikat maut menghampiri roh orang itu dan menunjukkan Asma Allah S.W.T. Sebaik saja melihat Asma Allah dan cintanya kepada AllahS.W.T maka keluarlah roh tersebut dari arah mulut dengan tenang.

Abu Bakar R.A. telah ditanya tentang kemana roh pergi setelah ia keluar dari jasad. Maka berkata Abu Bakar R.A: "Roh itu menuju ketujuh tempat:-
1. Roh para Nabi dan utusan menuju ke Syurga Adnin.
2. Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.
3. Roh mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyina.
4. Roh para shuhada berterbangan seperti burung di syurga mengikut kehendak mereka.
5.Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari kiamat.
6. Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak misik.
7.Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin,mereka diseksa berserta jasadnya hingga sampai hari Kiamat.

Telah bersabda Rasullullah S.A.W: "Tiga kelompok manusia yang akan dijabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya:-
1. Orang-orang yang mati syahid.
2. Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan ramadhan.
3. Orang berpuasa di hari Arafah.

Sekian untuk ingatan kita bersama.

YB Hamdan dalam Kenangan


BIODATA

MOHD HAMDAN ABD RAHMAN

Bekas Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, juga merupakan Calon Barisan Alternatif yang mewakili PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS), bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) N.11 PERMATANG PASIR di Kawasan PERMATANG PAUH. Berkhidmat sebagai ADUN N.11 Permatang Pasir selama 2 penggal (1999-2004 dan Penggal 2004-2008). Berumur 59 Tahun, beristeri dan mempunyai 6 orang cahaya mata.

Pendidikan/Latihan.

* Mendapat Pendidikan awal di Sek. Wan Mohamad Saman, Sg Korok, Alor Setar, Kedah.
* Dipilih memasuki Special Malay Class Di bawah Jabatan Pelajaran negeri selama 3 Tahun.
* Lulusan Senior Cambridge Pada Tahun 1965.
* Mendapat pendidikan Agama Islam di bawah Majlis Agama Islam, Kedah sehingga tamat Tahun IV pada tahun 1968.
* Mengikuti Program Intensif Pentadbiran Awam di Institut Tadbiran Awam (INTAN) Pada Tahun 1975.
* Mengikuti Kursus Pentabiran Umum di Kolej Pentadbiran & Latihan Kastam & Eksais Di Raja Malaysia di Melaka Pada tahun 1977.

Pengalaman Berkerja :

* Pernah berkhimat sebagai Guru Bahasa di Maktab Sultan Abdul Hamid, Kedah dari tahun 1965 - 1966.
* Berkhidmat sebagai Pegawai Pentadbir dalam Kerajaan Negeri Kedah mulai tahun 1966 sehingga 1977.
* Berkhidmat sebagai Pegawai Pentadbir di Jabatan Kastam & Eksais Di Raja Malaysia dari tahun 1977 sehingga 1983.

Jawatan Dalam NGO :

* Pernah menjadi AJK Majlis Belia Malaysia peringkat negeri (MBN) dalam tahun 1973.
* Pernah menjadi Pengerusi ABIM Bahagian Alor Setar bandar serta Setiausaha ABIM Negeri Kedah dari tahun 1973 hingga 1976.
* Pernah menjadi AJK PEMADAM Negeri Pulau Pinang, mewakili PAS negeri dari tahun 1989 - 1999.
* Menjadi AJK PEMADAM Daerah Seberang Perai Tengah mulai 2008.

Penglibatan Dalam Politik:

* Pengarah Bilik Gerakan PAS Negeri dari Tahun 1983 - 1986.
* Bendahari badan perhubungan PAS negeri Pulau Pinang 1985 - 1989.
* Ketua Lujnah Penerangan PAS Kawasan Tasek Gelugor dari Tahun 1984 - 1986.
* AJK Lujnah Ekonomi Dewan pemuda PAS Pusat 1985 - 1986.
* Yang DiPertua PAS Kawasan Kepala Batas 1989 - 1997.
* Pengarah Jentera Pilihanraya PAS Negeri Pulau Pinang 1990 - 1998.
* Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang 1989 - 2003.
* Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang 2007 - 2008.
* Ahli Dewan negeri Pulau Pinang. 1999 - 2004 (Penggal Ke-10).
* Terpilih semula sebagai Ahli Dewan negeri Pulau Pinang dari 2004 - 2008 (Penggal ke - 11).
* Terpilih semual sebagai Ahli Dewan Negeri Pulau Pinang. 2008 - (Penggal Ke-12).

Adun Pas Permatang Pasir Meninggal

ADUN N 11 Permatang Pasir, Pulau Pinang, Hamdan Abdul Rahman, 60 (foto) telah kembali ke Rahmatullah di Institiut Jantung Negara (IJN) Kuala Lumpur pagi ini, demikian menurut dua SMS yang mengkhabarkan berita itu kepada saya.

Jenazah akan dibawa ke pulang ke kawasannya dan dijangka dikebumikan lewat petang ini.

Dalam pilihan raya lalu Hamdah berjaya mengekalkan kerusi berkenaan dengan majoriti 5,433 mengalahkan calon UBN Ahmad Sahar Shuib.

Hamdan memenangi kerusi berkenaan sejak tahun tahun 1999. Tahun 2004 beliau menang dengan majoiti 697 undi. Beliau merupakan Adun tunggal Pas dalam DUN Pulau Pinang dan menjadi Adun di situ selama tiga penggal.
Allahyarham meninggalkan seoang isteri dan enam orang anak. Al Fatihah. [wm.kl. 9:50 am 31/07/09]

Thursday, July 30, 2009

Himpunan ISA: GMI & Magaran Selamat Bergasak

HARI Sabu ini, 1 Ogos akan berlangsung dua himpunan oleh dua kumpulan yang bertentangan antara satu sama lain secara serentak. Kedua perhimpunan itu mengenai akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Mereka akan berhimpun dan berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum. Apakah acara itu boleh disifatkan sebagai pembukaan kepada acara sambutan bulan kemerdekaan 31 Ogos?

Satu kumpulan ingin menyerahkan memorandum meminta akta itu dihapuskan. Manakala kumpulan satu lagi ingin menyerahkan memorandum mendesak agar akta itu dipertahankan.

Kumpulan yang mahu ISA dihapuskan menanakan diri mereka, Gerakan Mansuhkan Isa (GMI). Sementara kumpulan yang mahu akta itu dipertahakan menamakan diri mereka sebagai Gabungan NGO Pembela Kerajaan (Magaran). Usia GMI ternyata lebih lama berbanding dengan Magaran yang diwujud sejak beberapa bulan ini saja.

Kedua-dua kumpulan ini ada rasionalnya sendiri kenapa mereka berhimpun dan membuat desakan itu. GMI menyifatkan akta berkenaan zalim dan menghalang hak asasi manusia dan ketinggalan zaman. Ia juga disifatkan sebagai akta yang wajar dikenakan ke atas haiwan saja dan diamalkan di hutan belantara. Sementara dipihak Magaran pula merasakan akta itu perlu dipertahankan untuk mengawal keselamatan negara.

Jika diamat-amati, alasan kedua-duanya itu logik dan munasabah. Keduanya masuk akal. Kalau ISA zalim ia tidak wajar diteruskan lagi kerana bertentangan dengan fitrah manusia itu sendiri. Akta itu juga bercanggah dengan piagam hak asasi manusia. Begitu juga, kalau akta itu untuk mengawal keselamatan negara dan bangsa ia juga penting. Kerana keselamatan adalah tuntutan dalam kehidupan dan satu keperluan bagi sesebuah negara. Tidak ada gunakan kebebasan kalau hak diri sendiri tergadai dan bangsa menjadi huruhara.

Ada juga pihak berpendapat dengan mengambil jalan tengah dimana akta itu tidak perlu dimansuhkan sebaliknya perlu diperbaiki dan diperkemaskan mana-mana sudut. Misalnya mengenai tempoh tahanan dan kaedah penyiasatan. Atau mereka yang ditahan hendaklah dibicarakan. Pihak ini tetap beranggapan akta itu masih diperlukan untuk keselamatan negara. Hatta kerajaan bertukar suatu hari nanti mungkin kerajaan baru itu juga akan menggubalkan undang-undang yang persisnya untuk tujuan keselamatan.

Hujah golongan ketiga ini kita faham. Akta itu akan bertindak menjadi senjata lama di zaman moden, di mana ia akan berguna bagi menghadapi ancaman-ancaman berbentuk ‘klasik’ alias licik yang tidak boleh dileraikan dengan akta moden yang sedia hari ini seperti akat kahsutan, OSA dan sebagainya. Tidak dinafikan ada pesalah terlepas disebabkan kekurangan bukti. Biasanya dalam kes seumpama inilah ISA digunakan.

Disebabkan kedua-dua pihak ada alasan tersendiri di manakah untuk orang umum berada dalam perhimpunan itu nanti? Apakah mereka perlu menyertai GMI yang agak ekstrem dalam hal ini ataupun Magaran juga kelihatan begitu taksub terhadap sokongan mereka kepada kerajaan dengan mempertahankan akta berkenaan?

Kedua pihak nampaknya akan meneruskan juga rancangan mereka meskipun pihak polis tidak mengeluarkan permit dan melarangnya. Kedua pihak sudah menyatakan agenda itu akan diteruskan. Larangan pihak polis itu tidak memberi bekas malahan ia menjadikan himpunan itu makin menarik perhatian.

Di pihak Magaran menganggarkan mereka akan mengumpulkan 70,000. Manakala dipihak GMI pula meletakkan sasaran mereka akan menghimpun seramai 50,000. Tertakdir angka yang disasaran itu tercapai ini bermakna Sabtu ini akan menyaksikan perhimpunan raksasa terbesar yang ibu kota dengan jumlah seramai 120 ribut.

Namun saya tidak yakin himpunan esok akan dapat mengumpulkan khayalak sebanyak itu. Walaupun soal ISA itu penting namun orang ramai tidak merasakan mereka perlu berada dalam himpunan itu. Kalau sekadar hendak menyerahkan memorandum ia boleh dilakukan oleh kedua pemimpin NGO itu dengan menaiki teksi secara bersama ke Istana Negara.

Pun begitu sudah pasti jumlah dipihak GMI akan berkali ganda dengan jumlah dipihak Magaran. Kebiasaan program yang didalangi oleh pihak pembangkang dan bersikap anti kerajaan mudah mendapat sambutan dan sokongan.

Apa pun tafsir berhubung himpunan itu semua pihak kena hormat kepada usaha dua kumpulan itu. Baik di pihak GMI maupun Magaran jangan dihalang himpunan mereka. Asasnya mereka bertindak atas keyakinan sendiri. Kedua-duanya yakin dengan apa yang mereka perjuangkan. Cuma dalam hal ini saya sedikit musykil dan menimbulkan kebimbangan kalau dua kumpulan itu menjadi alat kepada parti politik.

Nampaknya GMI lebih cenderong diperalatkan oleh Pakatan Rakyat manakala Magaran pula oleh pihak kerajaan. Hakikat ini menyebabkan perhimpunan esok boleh jadi simbol perhimpunan antara dua puak politik terbesar negara ini Pakatan dan UBN.

Saya tidak mahu membayangkan perhimpunan itu dicemari unsur-unsur kotor. Tetapi sekiranya begitu hakikat perhimpunan itu, perhimpunan itu nanti bolehlah dijadikan indikator untuk melihat puak mana akan menang. Sekiranya jumlah sokongan menjadi ukuran, bermakna kumpulan yang ramai penyokong bolehlah diisytharkan pemenang.

Saya percaya dalam tempoh 48 jam ini kedua pihak sedang melakukan psywar untuk memenangi himpunan berkenaan. Usaha dan kerahan kepada orang ramai dilakukan berterusan. Mungkin dipihak yang mempunyai wang akan mula memberi wang minyak untuk ke perhimpunan berkenaan.

Saya doakan semoga kedua himpunan itu akan berjaya! Biarlah kedua-duanya sempat menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertua Agong. Sesudah itu nanti Yang di-Pertua Agong akan membuat keputusan memorandum siapa yang boleh diterima pakai untuk kebaikan agama, bangsa dan negara!

Selamat bergasak GMI dan Magaran! [wm.kl. 7:15 pm 30/07/09]

Era Najib Altantuya : BERNAS Terlacur Akhirnya

Era Najib Altantuya : BERNAS Terlacur Akhirnya

Di dalam kesibukan pemimpin negara ini berpolitik mereka ternyata terlepas pandang untuk menghidu periuk nasi rakyat negara ini tergugat@hangit.

Bernas sebuah syarikat strategik di dalam membekalkan beras negara, perlahan-lahan telah dikuasai oleh sebuah firma Hong Kong, Wang Tak Co Ltd. Mereka telah menguasai saham Bernas di pasaran terbuka sebanyak 147.51 juta saham atau 31.36 peratus daripada keseluruhan 470,402 juta saham Bernas.

Wang Tak Co Ltd (WTCL) mula membeli saham Bernas sejak dari 2003 secara berperingkat bermula dari empat ke lima peratus dan kini pada 2009 mereka telah menguasai lebih dari 30 peratus. Ini bermakna WTCL mengambil masa selama 7 tahun untuk menguasai sebuah syarikat strategik negara ini yang memonopoli sepenuhnya pengimportan Beras dan pembekalan Beras untuk rakyat negara ini yang rata-rata makanan ruji mereka adalah beras.

Bernas ditukarkan dari Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) pada tahun 1994 yang kononnya atas dasar Malaysia Incorporated dan di senarai awamkan pada tahun 1997. Apabila Bernas disenarai awamkan di BSKL, saham Bernas diperdagangkan dengan rancak dan kepentingan Bernas telah terdedah kepada sesiapa sahaja untuk membeli dan menjual saham Bernas. Pokoknya sesiapa sahaja yang ada wang khasnya jutawan dan billionwan boleh menguasai Bernas.

Kadangkala aktiviti membeli dan menjual saham-saham Bernas di BSKL itu lebih rancak dari aktiviti-aktiviti teras Bernas itu sendiri iaitu membeli dan menjual Beras untuk kepentingan petani dan rakyat jelata negara ini.

Jika semasa LPN dahulu aktiviti-aktivitinya lebih mesra rakyat khasnya golongan petani dan pesawah tetapi apabila dikorporatkan aktivitinya telah beralih kepada yang lebih mesra golongan elit dan kapitalis. Ini telah mengwujudkan jurang pemisah di antara petani dan kapitalis.

Hakikatnya hari ini jika Bernas gagal dipertahankan dan terlepas ke tangan Cina Hong Kong ternyata dasar-dasar Malaysia Inc yang diagung-agungkan oleh Che Det dan Daim Zainudin selaku penasihat ekonomi dan Menteri kewangan ketika itu telah gagal. Malaysia Inc. hanya memperkayakan yang kaya dan menindas yang miskin.

Dahulu kita bangga hampir setiap bulan Malaysian Business Magazine galak menyenaraikan jutawan-jutawan Melayu seperti Tajudin Ramli, Wan Azmi Wan Hamzah, Amin Shah Omar Shah, Shamsudin Abu Hasan dan ramai lagi tetapi di manakah mereka hari ini? Mereka tenggelam apabila Che Det dan Daim tenggelam dan rupa-rupanya mereka ini hanyalah cerita rekaan semata-mata.

Hari ini Bernas pula telah dilacurkan untuk kepentingan pihak dan kumpulan tertentu, maruah dan hak kita telah tergadai, petani dan pesawah pasti menangis apabila periuk nasi mereka bakal jatuh ke tangan tauke Cina Hong Kong.

"Tuai padi antara masak besok jangan layu-layuan,. Jika beras telah menjadi dedak di masa itu hilang keruan" -mummyrokiah

BN larang kerjasama dengan kerajaan Pakatan

Oleh Mat Zain Mat Isa

Sudah agak kerap kedengaran seruan oleh para pemimpin utama negara agar semua pihak mengutamakan kepentingan rakyat dan negara. Sama ada Perdana Menteri atau timbalannya, kedua-dua mereka sering menyeru parti-parti pembangkang agar mengenepikan sentimen politik dan perbezaan lain



Semua pihak disaran bekerjasama dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) demi negara. Dikatakan, fokus utama kini bukannya berpolitik sepanjang masa, tetapi menyelesaikan masalah rakyat, terutama dalam menghadapi kemelesetan ekonomi dan sebagainya.

Agak muluk dan ikhlas bunyinya seruan itu. Malang bagi BN, khususnya Datuk Seri Najib Razak sendiri, apabila seruan beriya-iya terhadap parti-parti lawan itu rupa-rupanya masih gagal dihayati dan dipraktikkan anak-anak buahnya sendiri.

Tindakan terbaru oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato' Noh Omar, yang melarang sebarang kerjasama oleh kakitangan di bawah kementeriannya dengan kerajaan negeri diperintah Pakatan Rakyat (Pakatan) sekali gus menjadikan seruan Najib itu suatu yang remeh dan tidak berwibawa.

Dalam kenyataan disiarkan akhbar 22 Julai lalu, menteri itu mengarahkan kakitangan jabatan dan agensi di bawah kementeriannya di empat negeri Pakatan agar tidak menghadiri sebarang mesyuarat pembangunan negeri, daerah atau kursus anjuran kerajaan negeri berkenaan.

Menurut Noh, arahan berkuat-kuasa serta-merta itu dilaksanakan berikutan kerajaan Pakatan di Pulau Pinang, Selangor, Kedah dan Kelantan didakwanya gagal memberikan kerjasama kepada kementeriannya. Antara yang disebutnya termasuk tidak pernah menyalurkan peruntukan kewangan kepada jabatan dan agensi kementerian untuk menjalankan program dan projek berkaitan pembangunan pertanian dan masyarakat petani, nelayan dan penternak di negeri terbabit.

Arahan itu sedikit sebanyak menyukarkan rakyat memahami sikap dan pendirian sebenar BN dalam mencorakkan hubungan 'kerajaan dengan kerajaan' (G to G) dengan Pakatan. Sekejap dianjurkan kerjasama melangkaui batasan parti semata-mata untuk kepentingan rakyat. Kini datang pula larangan kerjasama itu diberikan walau pun ia jelas merugikan masyarakat.

Namun, bagi sesiapa yang mengenali Noh, kenyataan kerasnya Rabu lalu bukan perkara baru. Beliau memang antara pemimpin BN yang sering ada masalah untuk menzahirkan sikap kompromi dengan parti lawan.

Sebelum ini sudah banyak dipertikaikan tindakannya mensyaratkan perakuan pemimpin politik dalam pengagihan bantuan oleh jabatan dan agensi di bawah kementeriannya. Sebaik mengambil alih teraju kementerian itu, Noh telah memindahkan kuasa meluluskan bantuan atau memilih peserta program pertanian yang selama ini di tangan pegawai kepada Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).

Arahan itu bukan sahaja mencabar profesionalisme penjawat awam, malah mendedahkan program kementerian kepada unsur salah guna kuasa dan diskriminasi atas merit politik.

Isu diskriminasi atau pemboikotan BN terhadap kerajaan negeri diperintah parti lawan adalah suatu yang sering dibangkit. Jika sejak dua dekad lalu hanya Kelantan dan Terengganu (ketika di bawah PAS) menjadi mangsa, tabiat buruk BN itu makin melebar selepas pilihan raya umum lalu.

Bekas Perdana Menteri pernah menegaskan kerajaan Persekutuan tidak akan meminggirkan negeri yang dikuasai pembangkang dalam mencapai matlamat pembangunan negara. Katanya, tidak akan ada sebarang diskriminasi atau pemboikotan BN terhadap kerajaan negeri diperintah Pakatan.

Bunyinya sangat adil dan bertanggungjawab. Bagaimanapun, apa yang sebenarnya berlaku adalah sebaliknya. Sebilangan kes dialami lima negeri (termasuk Perak) menjelaskan keadaan sebenar.

Antara contoh agak ketara, pada 2 April 2008, Menteri Pelancongan, Dato' Azalina Othman mengumumkan kementeriannya membatalkan semua memorandum persefahaman (MoU) yang sudah dimeterai dengan Kedah, Perak, Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang kerana tidak dapat bekerjasama dengan pembangkang.

Sehubungan itu, satu jawatankuasa diwujudkan di bawah Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (MTPN) dan anggotanya akan dilantik kementerian. Manakala dana RM1 juta setahun yang sepatutnya disalurkan kepada kerajaan negeri tersebut akan diberi kepada MTPN.

Apa yang berlaku terhadap program sambutan Hari Guru Peringkat Kebangsaan 2008 satu lagi contoh betapa BN sangat serius meminggirkan negeri-negeri diperintah Pakatan.

Sambutan kemuncak perayaan Hari Guru peringkat kebangsaan tahun lalu mengikut perancangan awal sepatutnya diadakan di Kedah. Segala persiapan untuk sambutan itu telah dibuat. Namun ekoran perubahan tampuk pentadbiran negeri, ia dipindahkan ke Melaka pada saat akhir.

Satu lagi contoh agak klasik ialah dasar dibuat Ketua Menteri Melaka memboikot Kelantan dan Terengganu. Arahan yang dibuat pada April 2000 itu melarang kakitangan agensi kerajaan negerinya mengadakan lawatan rasmi ke dua negeri di perintah PAS itu. Sekatan di atas sentimen politik itu bagaimana pun gagal menjejaskan kedua-dua negeri tersebut.

Dengan perubahan pucuk kepimpinan BN dan seruan kerjasama lebih rancak kini, kita menyangka segala cerita perlakuan buruk BN yang mendiskriminasi dan memboikot Pakatan tadi akan menjadi akademik. Agak memeranjatkan, masih ada kalangan menteri yang mewarisi sikap primitif dan terlampau itu. - mks. _

Wednesday, July 29, 2009

Fatwa ISA, Tanggungjawab Siapa?

Oleh Zolkharnain Abidin

ISA dikuatkuasakan semenjak 1960 dan ribuan menjadi mangsanya. Sekarang akta itu berhadapan desakan umum supaya dimansuhkan. Namun ada pro dan kontranya. Kata putus diperlukan. Salah satu institusi yang dilihat berwibawa untuk memutuskannya ialah jawatankuasa fatwa kebangsaan. Jawatankuasa ini ‘berlidah masin’.



Bekas Mufti Perlis menyarankan supaya para mufti Malaysia, atau jawatankuasa fatwa kebangsaan memfatwakan ISA. (Baca sini)

Baginya, jawatankuasa fatwa kita yang biasanya bermesyuarat di hotel-hotel besar itu tidak mengeluarkan pandangan yang besar-besar. Wang awam tidak digunakan secara efektif oleh mufti untuk kepentingan awam.

Salah satu perkara besar yang dilihat terabai untuk difatwakan ialah ISA. Sudah sampai masanya akta itu dilihat dari sudut hukumnya.

Saya menyokong Asri dalam pandangannya ini.

Sepengetahuan saya, para mufti mengeluarkan fatwa apabila diminta atau diarah. Namun, itu tidak bermakna mereka tidak boleh berbincang mengenainya. Berdasarkan tulisan Asri, seolah-olah para mufti kita tidak pernah berbincang pun mengenai ISA, apatah memfatwakannya.

Inilah sebahagian keberanian dan keterbukaan Asri yang tidak ada pada mufti lain sehingga memungkinkan dia kurang disenangi.

Ada persoalan lain lagi, mengapa tidak dirujuk kepada mufti terlebih dahulu sebelum akta itu diwujudkan?

Di Melaka, jawatan mufti secara rasmi wujud serentak dengan penubuhan majlis agama Islam negeri itu pada tahun 1960. Di Selangor dan Perak wujud semenjak 1949 lagi. Di Negeri Sembilan pada tahun 1950. Rasanya, di negeri-begeri lain juga hampir sama sahaja. Cuma bilakah jawatankuasa / majlis fatwa kebangsaan ditubuhkan, kurang dapat dipastikan.

Kalau akta itu wujud lebih awal daripada mufti, memang tidak berbangkit merujuk kepada mufti. Tetapi kalau ia wujud selepas mufti wujud, mengapa mufti tidak dirujuk?

Tak apa, biarkan sahaja persoalan itu di situ.

Persoalan pokok di sini ialah sikap kerajaan. Bukan sahaja dalam isu ini bahkan dalam banyak isu, para ulama’ secara umum dan para mufti tidak dirujuk terlebih dahulu.

ASN dan ASB misalnya, rasanya tidak dirujuk kepada mufti terlebih dahulu sebelum dilancarkan. Bila rakyat bising, barulah dirujuk kepada fatwa.

Fatwa mengenai ASN dan ASB hanya dibuat pada tahun 2008 dalam muzakarahnya yang ke 80. (Baca sini) Sedangkan ASN dirasmikan pada bulan April 1981 oleh Hussein Oon. (Baca sini) Selama 27 tahun, …ulang, 27 tahun… rakyat terlibat dengan skim itu tanpa mengetahui status hukumnya.

Mengapa ini boleh terjadi? Ketika ASN dan ASB diuar-uarkan jawatankuasa fatwa sudah ada. Mengapa tidak dirujuk? Ada banyak kemungkinan juga di sini. Boleh jadi tidak rujuk langsung, boleh jadi rujuk tetapi tiada fatwa, boleh jadi rujuk tetapi fatwanya tidak disenangi lalu disembunyikan, dan banyak lagi.

Tak apa, biarkan juga kemungkinan itu di situ.

Apa yang mustahak ialah, fatwa mengenainya hanya diumumkan 27 tahun selepas itu, mengapa? Kalau halal mengapa tidak diumumkan lebih awal. Kalau haram pula mengapa disembunyikan? Mengapa biarkan ia terkontang-kanting selama 27 tahun?

Justeru, kalau sampai kini tiada fatwa mengenai ISA, itu tidak menghairankan sangat. Bukan mufti tidak mahu memfatwakannya, tetapi mereka tidak dirujuk. Sama seperti dalam isu ASN dan ASB.

Para mufti mungkin tersilap kerana tidak pro aktif dalam isu ISA, tetapi kesilapan besar tetap menimpa pihak berkuasa.

Tentunya yang berkuasa pada hari ini ialah BN. Ah…Umnolah, takkan MCA dan MIC pula.

http://bongkarsauh.blogspot.com/

ceramah kat Permatang Pasir, Balik Pulau,P.Pinang




Majlis Fatwa Kebangsaan Kena Keluarkan Fatwa Isa

Oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin

Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengeluarkan fatwa mengenai ISA. Ini kerana isu ini telah berulang kali diminta oleh Umat Islam agar dilihat di sudut agama. Namun fatwa itu hendaklah adil, bebas dari keterikatan dengan mana-mana pihak, dibahaskan secara saksama dengan kehadiran pakar perundangan, pihak berkuasa dan mangsa. Juga ahli-ahli politik yang bersetuju dan yang membantah perlu dijemput memberikan pandangan.



Penilaian adil perlu untuk panduan kerajaan. Malanglah jika isu-isu pinggiran dibincangkan sedangkan isu-isu besar yang membabitkan kepentingan umat ditinggalkan. Majlis Fatwa Kebangsaan menggunakan wang awam, maka pastikan faedahnya balik kepada awam secara jelas. Mesyuarat yang biasanya berlangsung di hotel-hotel yang hebat itu perlu mengeluarkan pandangan-pandangan yang hebat untuk kemaslahatan umum.

Hari ini rakyat berbagai pendapat tentang ISA, berikan pandangan para mufti pula. Masakan mungkin mereka tidak peka, sedangkan semua rakyat berbicara. Saya secara peribadi semasa menjadi mufti telah mengeluarkan pandangan dalam Bulan Ramadhan lepas di Perlis, Kelantan, Kuala Lumpur dan berbagai tempat. Media tempatan telah berulang kali menyiarkannya. Kali ini kita menuntut pandangan rasmi agensi agama kerajaan pusat pula.

- Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, Lampeter, UK.

Era Najib Altantuya : UMNO BN - Majnun Yang Nak Tawan Kedah Selepas Gagal Menggoda Laila?


Barisan Nasional (BN) mampu menawan semula Kedah daripada pakatan pembangkang dengan syarat jenteranya menggandakan usaha sedia ada dan paling kritikal, merapatkan barisan sayap parti itu, kata seorang penganalisis politik, demikian dilaporkan oleh Bernama.

Pensyarah Politik dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) yang juga Penasihat Strategik Umno Kedah, Prof Dr Mustafa Ishak berkata pergerakan Pemuda dan Puteri serta juga ahli veteran memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha memastikan kemenangan calon BN.

"Harapan untuk BN di negeri ini masih ada, yang penting rapatkan barisan sayap, kerana kalau tidak kuat, susah untuk lakukan gerak kerja.

Beliau berkata sudah ada perubahan dalam kepimpinan tertinggi BN, tetapi itu mungkin tidak disedari dan kini terpulang kepada jentera parti itu untuk berusaha mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap BN khususnya Umno.

Banyak pihak menyifatkan kenyataan pensyarah tersebut sebagai kenyataan yang cuba menafikan bahawa UMNO kini sebenarnya sedang di dalam keadaan yang amat tenat dan sedang menunggu saat kehancurannya.

"Pensyarah jenis tukang jilat dan tukang kipas sebegini hanya mencari kedudukan dan sebenarnya tidak lansung tahu perkembangan politik semasa," ujar seorang pemerhati politik.

"Mungkin peningkatan undi UMNo di Manek Urai menyebabkan beliau membuat rumusan sedemikian, tetapi beliau melupakan fakta bahawa isu mutakhir selepas Manek Urai telah meletakkan UMNO BN sebagai parti yang tidak bermaruah setelah konspirasi mereka berserta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis terdedah untuk merampas negeri Selangor setelah mereka melakukannya di Perak," ujarnya.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kemasukan bekas-bekas pimpinan parti-parti komponen BN ke Pakatan Rakyat jelas menunjukkan UMNO BN semakin tenat dan tertekan.

"Mereka daripada BN dan Umno ini menyedari bahawa rakyat semakin marah dengan isu kematian Teoh Beng Hock yang diragui cara kematian beliau. Mereka juga semakin gentar apabila bekas pemimpin yang pernah menerajui MCA seperti Datuk Chua Jui Meng dan Datuk SS Subramaniam yang pernah menerajui kepimpinan tertinggi MIC menyertai Pakatan Rakyat.

"Penyertaan kedua-dua tokoh ini bersama-sama dengan penyokong mereka memberi tamparan hebat kepada kepimpinan Barisan Nasional. Oleh kerana ini telah menjadi satu isu apabila rakyat melihat sokongan kepada Pakatan Rakyat semakin bertambah, maka mereka daripada BN ini akan menjadikan isu seperti tindakan saya memberi penghurmatan terakhir kepada mendiang Teoh Beng Hock sebagai modal politik murahan mereka yang terdesak," kata Anwar.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, rakyat juga marah dengan ISA yang masih lagi menjadi pautan penting BN dan Umno untuk mengekang kemaraan dan sokongan yang diterima oleh Pakatan Rakyat.


Tuesday, July 28, 2009

Era Najib Altantuya : Pergi Jahanam UMNO!

ergi jahanamlah UMNO,” sergah Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan. Adakah ini satu kutukan atau satu kenyataan politik yang tepat? Yang pasti, Tok Guru Nik Aziz marah apabila UMNO dan media di bawah kekuasaan mereka memutar-belitkan kenyataannya tentang kerjasama antara pusat dan negeri Kelantan.

Masalah yang dihadapi Kelantan, yang menjadi masalah kronik yang dihadapi oleh setiap Menteri Besar dari PAS, ialah tentang perhubungan pusat dan negeri yang penuh konflik. Pusat tidak boleh terima ada negeri yang tidak sehaluan dengan pusat, walaupun dalam konteks demokrasi.

Meskipun peruntukan dalam Perlembagaan jelas tentang tanggungjawab pusat kepada negeri, terutama dari segi membayar gran tepat pada waktunya, tetapi dari segi pelaksanaannya tidak pernah dibuat dengan profesional, berasaskan kehendak Perlembagaan, oleh kerajaan pusat. Kita tidak perlu soal tentang kejujuran kerajaan pusat, kerana memang mereka tidak jujur dan soal kejujuran ini tidak penting dalam politik.

Yang penting ialah sama ada mereka patuh kepada Perlembagaan yang mereka buat sendiri. Kita mesti ingat, Perlembagaan Malaysia dibuat oleh UMNO dan konco-konconya. Jadi apabila mereka tidak mahu ikut, tentu ada masalah. Mereka tidak profesional, itulah kesimpulan yang tepat.

Rakyat tidak wajar mengharapkan kejujuran daripada UMNO (baik zaman Perikatan mahu pun zaman Barisan Nasional), tetapi mereka mahukan sikap profesional, bertindak sebagai manusia normal dan rasional, bukan sebagai manusia yang menggunakan kuasa untuk menindas.

Tentang aspek ini, Dr. Nik Ibrahim bin Nik Mahmud telah menulis tesis Ph.D. (1977) yang menganalisis hubungan penuh konflik dan penindasan antara pusat (di bawah Tunku dan Tun Razak) dengan Kelantan. Beliau memberikan data-data konkrit dengan mengemukakan dokumen yang boleh diperiksa oleh sesiapa juga yang tidak menerima kenyataan ini.

Jika kutukan Tok Guru Nik Aziz dilihat dalam konteks yang dianalisis oleh Dr. Nik Ibrahim ini, kita akan faham mengapa Tok Guru Nik Aziz mengucapkan dengan lantang kutukan beliau yang memang berasaskan kenyataan pengalaman politik yang tidak boleh diketepikan. Adakah orang Melayu berharap kutukan Tok Guru Nik Aziz akan menjadi kenyataan?

Jika kita melihat perkembangan terbaru dalam UMNO, kita akan dapati betapa para pemimpin UMNO sendiri mengaku betapa teruknya parti Melayu itu menghadapi masalah rasuah. Beberapa orang pemimpin penting UMNO telah menjadi korban tabiat rasuah itu apabila dinafikan daripada bertanding dalam pemilihan UMNO.

Tetapi mereka tidak dipecat dari jawatan penting di negeri-negeri, misalnya sebagai Ketua Menteri di Melaka. Kutukan Tok Guru Nik Aziz diluahkannya berasaskan kenyataan politik dalam UMNO sendiri. Tidakkah rasuah itu satu kecelakaan besar bagi negara, apabila para pemimpin negara dengan tidak ada perasaan malu mengaku bahawa mereka adalah pengamal rasuah.

Malah Dr. Mahathir Mohamed sendiri menegaskan Kabinet Najib yang ada sekarang tidak bersih, masih ada pemimpin rasuah di dalamnya. Adakah Dr. Mahathir berbohong? Yang boleh menjawabnya dengan tepat hanya orang UMNO sendiri, tetapi apabila bekas PM sendiri sudah membuat kesimpulan demikian, maka ucapan Tok Guru Nik Aziz yang umum itu memang dikhususkan kepada UMNO sebagai parti Melayu yang Islam yang telah merugikan Melayu dan Islam.

Yang menjadi masalah kepada UMNO dan ketua-ketua UMNO ialah apa yang diucapkan oleh Tok Guru Nik Aziz itu tepat sekali dengan perilaku politik dalam UMNO sendiri, yang diakui mereka dan disedari mereka kebenarannya. Oleh itu apabila lidah rasmi UMNO, akhbar Utusan Malaysia melalui ruangan “Bisik-bisik” yang ditulis sendiri oleh Ketua Pengarangnya (bertarikh 28/7/2009), berkata Tok Guru Nik Aziz merugikan Islam dan bukan seorang pemimpin Islam sejati, maka fakta yang ada menunjukkan kesimpulan Ketua Pengarang itu lebih tepat ditujukan kepada UMNO dan para pemimpin UMNO. Kita boleh bertanya: Dari segi apa Najib Tun Razak dan Dr. Mahathir Mohamed misalnya menguntungkan Melayu dan Islam, dibandingkan dengan sumbangan Tok Guru Nik Aziz Nik Mat?

Adakah kedua-dua mereka pemimpin Islam sejati? Adakah ketiga-tiga mereka ini sama-sama merugikan Melayu dan Islam dan bukan pemimpin Islam sejati? Oleh itu, siapakah pemimpin Islam sejati itu di Malaysia? Kita perlu tahu siapa pemimpin Islam sejati itu, kerana pada waktu orang Islam sudah begitu jauh dibawa UMNO untuk mengelirukan masyarakat tentang Islam (misalnya dengan mengemukakan Islam Hadhari, yang dengan sendirinya memberi keraguan kepada konsep Islam sejati, kecuali jika Islam Hadhari itulah yang sejati), maka pemimpin Islam sejati itu perlulah dinamakan supaya boleh dijadikan ukuran dalam menentukan siapa yang sejati dan palsu dalam kepemimpinan Islam ini.

Yang sah, tidak seorang pun daripada UMNO pernah muncul sebagai seorang pemimpin Islam sejati seperti yang disebut oleh Ketua Pengarang Utusan Malaysia dalam pojoknya. Yang pasti PAS telah melahirkan seorang negarawan besar dan seorang pemimpin Islam sejati dalam diri Dr. Burhanuddin Hilmi. Siapakah di kalangan pemimpin UMNO yang setanding dengan beliau sebagai seorang pemimpin Islam sejati? Di sinilah Tok Guru Nik Aziz berada, berdiri sebagai seorang pemimpin Islam yang tidak kalah dengan ketokohan Dr. Burhanuddin. Sama ada beliau seorang pemimpin Islam sejati atau tidak, tentulah bukan Utusan Malaysia yang menentukannya. - [28/7/2009] Mohd. Affandi Hassan

Suruhanjaya DiRaja atau Sarkas DiRaja ?

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Apabila ditanya oleh wartawan adakah beliau didesak untuk mengadakan Suruhanjaya Di Raja ( SR ) di dalam kes kematian Teoh Beng Hock , Najib menafikan hal tersebut. Beliau mengatakan bahawa sebab mengapa beliau bersetuju mengadakan SR adalah kerana ingin mencari kebenaran.
Betulkah Najib berminat ingin mencari kebenaran ? Apabila beliau dan Kabinet beliau bersetuju menubuhkan SR nampak pada zahirnya beliau seolah-oleh serius ingin mencari kebenaran.



Namun apabila skop SR hanya dihadkan untuk menyiasat teknik penyiasatan yang digunapakai oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) jelaslah Najib bukan berminat mencari kebenaran. Apa yang jelas Najib ingin mengkebumikan kebenaran !

Najib melalui Ghani Patail ( Ya, beliau adalah Peguam Negara ) terdesak mencari dalil dan alasan bagi menjustifikasikan tindakan beliau yang menghadkan terma rujukan SR hanya kepada menyiasat cara atau kaedah penyiasatan yang digunakan oleh SPRM.

Najib menyatakan bahawa beliau terikat dengan undang-undang. Beliau telah dinasihati oleh Ghani Patail bahawa sebab kematian Teoh Beng Hock perlu ditentukan oleh satu inkues di bawah seksyen 339 (1) Kanun Prosedur Jenayah ( KPJ ) . Di bawah seksyen 339 ( 1 ) KPJ , Peguam Negara mempunyai kuasa untuk mengarahkan Majistret untuk mengadakan siasatan di atas kematian seseorang.

Ghani berhujah bahawa KPJ adalah undang-undang khusus yang mempunyai peruntukkan mengenai satu siasatan bagi kes-kes kematian . Oleh itu , hujah Ghani, inkues adalah mandatori bagi menentukan sebab-sebab kematian Teoh Beng Hock dan bukannya SR yang menjalankan tugas atau peranan tersebut. Ghani menambah jika SR juga menjalankan tugas menyiasat sebab kematian mendiang Teoh maka SR akan menjalankan tugas yang bertindih dengan tugas Mahkamah .

Ghani juga berhujah bahawa orang awam tidak patut keliru peranan SR yang ditubuhkan oleh Kerajaan dengan inkues yang diwujudkan di bawah KPJ . Beliau berhujah bahawa seksyen 2 Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 ( Commissions of Enquiry Act 1950 ) secara jelas merujuk kepada penyiasatan berkenaan tindakan dan pengurusan kakitangan awam ( lihat seksyen 2 ( 1 ) ( a ) ) dan Jabatan Kerajaan ( 2 ( 1 ) ( b ) .

Oleh itu Ghani menambah peranan SR tidak boleh diluaskan bagi menyiasat kes kematian kes Teoh Beng Hock kerana siasatan oleh pihak Majistret adalah lebih betul dan disokong oleh undang-undang .

Ghani berkata adalah tepat peranan SR hanya dihadkan kepada menyiasat teknik penyiasatan yang digunapakai oleh SPRM.

Komen saya terhadap kenyataan Ghani di atas : Wahai Peguam Negara, janganlah berbohong kepada rakyat !!

Pertamanya mari kita lihat hujah beliau bahawa inkues adalah mandatori ( wajib ) bagi menyiasat kes-kes kematian seperti kes Teoh Beng Hock. Baiklah jika kita menerima hujah tersebut kita berhak bertanya mengapakah sehingga kini beliau sebagai Peguam Negara tidak melaksanakan tugas dan peranannya di bawah seksyen 339 ( 1 ) KPJ bagi mengarahkan satu inkues diadakan bagi menyiasat kes A.Kugan yang mati di dalam tahanan polis iaitu di Balai Polis Taipan, Subang Jaya pada 20 Disember 2008. Mengapakah tiada inkues dibuat di dalam kes Memali ?

Kes A.Kugan menimbulkan dua pertanyaaan yang sehingga kini masih gagal dijawab oleh Kerajaan. Pertamanya sebab –sebab kematian beliau di dalam tahanan polis. Kenapakah, mengguna pakai hujah Ghani, inkues tidak dibuat bagi menyiasat hal tersebut. Keduanya kes A.Kugan juga menimbulkan isu teknik penyiasatan pihak polis . Mengapakah Ghani sebagai Penasihat Undang-undang Kerajaan tidak menasihati ditubuhkan SR bagi menyiasat teknik penyiasatan yang digunapakai oleh pihak polis.

Ghani berhujah SR tidak boleh ditugaskan untuk menyiasat sebab-sebab kematian Teoh kerana di bawah seksyen 2 Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 ( Commissions of Enquiry Act 1950 ) penyiasatan SR hanya dihadkan berkenaan tindakan dan pengurusan kakitangan awam dan jabatan Kerajaan sahaja

Di sini jelas Ghani berbohong dan sengaja tidak membaca seksyen 2 secara keseluruhan. Atas sebab yang hanya Ghani tahu, Ghani hanya membaca seksyen 2 ( 1 ) ( a ) dan ( b ) Akta Suruhanjaya Siasatan 1950 dan dengan sengaja meninggalkan seksyen 2 ( 1 ) ( d ) Akta yang sama.

Seksyen 2 ( 1 ) ( a ) menyatakan bahawa Yang DiPertuan Agung boleh mengarahkan penubuhan SR bagi menyiasat tindakan pegawai-pegawai Persekutuan dan seksyen ( 2 ( 1 ) ( b ) pula bagi menyiasat tindakan dan pengurusan jabatan Kerajaan yang menjalankan tugas-tugas awam

Apakah pula yang dikatakan oleh seksyen 2 ( 1 ) ( d ) Akta tersebut ? Seksyen tersebut menyatakan bahawa Yang DiPertuan Agung boleh mengarahkan penubuhan SR bagi menyiasat perkara-perkara lain ( any other matter ) yang menurut perkiraan Yang DiPertuan Agung perkara-perkara itu untuk kemaslahatan awam ( public welfare ).

Jelas seksyen 2 ( 1 ) ( d ) memberi suatu kuasa yang amat luas kepada SR yang mana kuasa tersebut adalah merangkumi bagi tujuan kemasalatan awam menyiasat sebab-sebab kematian Teoh Beng Hock. Di negara lain seperti Australia yang mana Malaysia juga meniru Akta tersebut dari negara tersebut, adalah menjadi perkara biasa siasatan dilakukan oleh SR bagi menyiasat sebab-sebab kematian seseorang khususnya kematian misteri .

Mengenai hujah Ghani jika SR diberikan tugas menyiasat kematian Teoh akan berlaku pertindihan tugas , jawapan kita pada hujah mengarut tersebut adalah begini : Jika Ghani atau Najib tidak mahu pertindihan tugas cukuplah diberi kuasa SR untuk menyiasat kedua-dua perkara iaitu teknik siasatan SPRM dan sebab-sebab kematian Teoh. Tidak perlu inkues kerana ia akan bertindih tugas dengan SR dan membazir wang rakyat !!

Mengapa rakyat mahukan SR bagi menyiasat kematian Teoh ? Jawapannya kuasa SR adalah lebih luas dari kuasa seorang Majistret di dalam siasatan inkues. SR sebagai contoh boleh memanggil mana-mana orang dan juga boleh menerima apa-apa keterangan termasuk keterangan yang sekiranya dikemukakan di Mahkamah akan ditolak ( lihat seksyen 8 ( f ) Akta tersebut ).

SR yang ditubuhkan sekadar menyiasat teknik penyiasatan SPRM adalah SR yang ditubuhkan untuk tujuan hiburan semata-mata . Adakah Najib inginkan Suruhanjaya DiRaja atau Sarkas DiRaja ?

Blog Widget by LinkWithin