Usul menyiasat dan mengharamkan Sister In Islam (SIS) oleh Dewan Muslimat PAS Kawasan Shah Alam membuka satu 'polemik' kepada PAS yang menyebabkan ada sisi pandang berlainan terhadap parti. Walaupun sebenarnya ia ada berlaku kesilapan teknikal dalam susun atur ayat usul itu, namun ia telah memberi sedikit gambaran negatif tentang 'engagement' dan pendekatan PAS dalam usaha membetulkan keadaan umat Islam apabila berlakunya pandangan 'samar' yang sering dikeluarkan SIS sebelum ini.
Menggunakan konsep engagemet sebagai langkah terbaik mengatasi kelompok yang sering menyalah tafsir perundangan dan ketetapan dalam Islam, WAN NORDIN WAN YAACOB menemubual ahli Parlimen Shah Alam, Ir Khalid Samad merangkap Yang diPertua Kawasan Shah Alam berhubung penjelasan isu usul pengharaman Sister In Islam (SIS).
Boleh YB beri penjelasan tentang kekeliruan yang timbul dalam isu usul yang dibawa Muslimat PAS Shah Alam yang dikatakan mahu mengharamkan SIS?ABDUL KHALID SAMAD: Yang pertama, apa nak ditegaskan bahawa pendirian kita terhadap SIS ini ialah, sikap mereka dan kenyataan mereka tidak betul dan mengelirukan. Ada yang bercanggah dengan tuntutan syariat dan pendirian itu memang kekal.
Itu bukan isunya kita tidak katakan SIS itu betul atau tak lagi bawa satu corak pemikiran yang diistilah sebagai Islam Liberal tetapi apa yang kita mahu dedah ialah kaedah yang kita nak tangani isu ini ialah 'engagement' bukan 'high handed' yang menggunakan kekuasaan atau paksaan.
Apa yang tak kena dengan usul yang dibawa?
Ayat dalam usul itu memberikan gambaran PAS ini suruh siasat, lepas itu haramkan. Maknanya tiada soal perbahasan atau hujah untuk membetulkan melalui satu proses dialog perbahasan yang terbuka.
Sedangkan pandangan mereka ini (SIS) sebenarnya kita boleh perbetulkan melalui proses itu, sepertimana yang pernah dizahirkan dalam sejarah umat ISlam sendiri apabila dalam kes umat Islam dilanda dengan fahaman Muktazilah, di landa dengan falsafah Yunani, fahaman batiniah,Jabbariah, Kadariah dan sebagainya ketia itu ianya tidak ditangani dengan alim ulama atau kerajaan ambil sikap tangkap dan tahan, tetapi satu perbahasan dan pendedahan yang ahkirnya meyakinan masyarakat umum bahawa fahaman yang dibawa oleh golongan muktazilah dan sebagainya itu adalah tidak tepat.
Ini sebagaimana yang dilakukan oleh Imam al Ghazali yang mengarang banyak kitab untuk menjelaskan pendirian Islam yang sebenar. Lalu kaedah yang seperti itu perlu diamalkan dengan isu menyentuh kenyataan-kenyataan SIS ini juga dan dengan mana-mana kumpulan yang membawa pandangan yang tidak tepat.
Maka kita desak Majlis Fatwa perlu ambil tindakan yang proaktif berbahas dan menjelaskan dimana silapnya dan yang tak betul lalu dalam proses itu ia akan mendidik masyarakat kepada satu tahap kefahaman yang lebih mantap.
Namun jika kita gunakan kaedah sekat, tahan dan haramkan ini merupakan kaedah yang tidak mendidik masyarakat dan tidak menjadikan masyarakat itu lebih kebal dari sudut pengaruh fahaman yang menyeleweng dan sebagainya.
Sejauh mana kaedah 'engagement' atau berbahas dan sebagainya yang tidak berkisarkan kepada hukuman ini diyakini boleh memperbetulkan keadaan?
Pada saya penting untuk kita zahirkan satu fahaman bahawa kita ingin membetulkan, menyelamatkan dan sedia untuk berbahas dan tidak cenderung untuk gunakan kekuasaan dan kekerasan.
Kalau tidak ianya akan memberikan satu gambaran negatif kepada PAS itu sendiri dan akan timbulkan ketakutan di kalangan masyarakat. Kalau kita cenderung untuk menggunakan kekerasan dan kekuasaan, orang akan bertanya jika kita berkuasa nanti apa yang akan berlaku? semua yang kita tidak setuju kita haramkan, semua yang kita anggap tidak betul kita tahan dan kita sekat dan sebagainya. Itu bukan kaedah dan penedakatan yang diinginakn oleh PAS
Apa sebabnya usul itu dibawa?
Antara sebab mengapa mula-mula usul itu dikemukakan di kawasan saya telah tegur pada DMPP Shah Alam dan meminta mereka betulkan kerana saya faham bahawa dari sudut pandang mereka juga mereka tidak setuju dengan kaedah dan pendekatan (kekerasan/ mengharamkan) itu.
Mereka juga tidak sedar susunan ayat yang sebegitu boleh memberikan imej yang sedemikian rupa dan apabila saya bertanyakan mereka apa yang sebenarnya mereka mahu, mereka jawab ialah mereka mahu betulkan apa yang tidak betul supaya jangan SIS ini tidak terus keluarkan kenyataan yang jelas bercanggah dengan syariat dan sebaginya sedangkan dalam masa yang sama tiada pihak yang keluar kenyataan tegur dan berbahas atau hujah dengan mereka (SIS) dan sebaginya.
Lalu tumpuan dan matlamat dan tujuan sebalik usul itu ialah untuk membetulkan apa yang ada yang tidak betul dan bukan mengharamkan SIS kerana kita tahu SIS ini juga ada banyak kerja-kerja dan aktiviti membantu wanita Islam yang diceraikan tetapi tidak dapat hak mereka, lalu kita tidak mahu nafikan keseluruhan usaha mereka ini.
Kita mahu bimbing usaha dan niat baik ahli mereka dengan kita memberikan juga kepada mereka kefahaman dan juga cara yang kita kena lakukan dengan kita 'engange' dan berhujah dengan mereka.
Dengan isu berbangkit, persepsi buruk terhadap PAS tentunya sudah tersebar...
Bagi PAS selaku sebuah parti politik, soal persepsi adalah penting kalau kita beri gambaran persepsi bahawa kita tidak berani mahu berhujah. Tidak ada kekuatan dan cenderung untuk paksa dan tahan. Pasti ia akan menjadi negatif.
Apabila saya jelaskan kepada Muslimat PAS Pusat, nampaknya mereka setuju tetapi malangnya mereka tidak membuat pindaan sepertimana yang dibincang dan dipersetujui dan oleh kerana saya juga tidak sempat untuk memeriksa dan akhirnya usul itu dihantar kepada PAS Pusat dalam bentuk yang asal tanpa apa-apa pindaan, ianya diterima tanpa bahas di muktamar.
Adakah penjelasan ini dah diberi kepada PAS Pusat atau bagaimana?
Sekarang ini apa yang saya buat, saya minta PAS Kawasan menulis surat kepada PAS Pusat dan apa yang saya nyatakan bahawa harapan kita ialah oleh kerana usul itu telah diluluskan dan saya minta pentafsiran usul itu nanti serta pelaksaan usul itu akhirnya nanti akan mengambil kira apa maksud sebenar sebalik usul itu dikemukakan.
Kerana pada saya apabila PAS Pusat dah terima usul itu dia dah tetap tetapi mereka kena ambil perhatian tentang persepsi, tentang pentafsirannya dan sebagainya.
Justeru kita nyatakan secara bertulis dan harap mereka akan ambil kira dan saya nampak apabila Presiden PAS pun menyebut soal pengharaman itu bukan bawah bidang kuasa PAS, itu merupakan satu kenyataan yang telahpun mengambil kira apa yang kita sebut dan nyatakan.
Sebenarnya persoalan kesilapan itu saya dah nyatakan kepada sebuah akhbar internet pada 7 Jun ketika hari terakhir muktamar itu berhubung kesilapan tidak memperhalusi usul itu sebaik diserah Dewan Muslimat PAS Kawasan kepada jawatankuasa usul di peringkat Shah Alam.
Saya membuat kenyataan ini pada hari yang sama ketika muktamar pada 7 Jun, dan ini menunjukkan bahawa saya tidak ditekan oleh PKR atau DAP sepertimana ada tuduhan yang dilontarkan kepada saya. Saya sedari hal ini sebaik sahaja hari yang sama iaitu 7 Jun.
Apa sebenarnya yang menyebabkan usul itu dibawa?
Isu yang timbnul, usul itu ialah program 'Musawaa' anjuran SIS yang membincangkan tentang 'equality' faraid dan soal poligami dan persoalan Amena Wadud menjadi imam solat jemaah dan benda-benda ini dilihat seolah berjalan dan tiada pihak yang nampaknya mahu menegur atau memberi respons yang jelas sama ada daripada Majlis Fatwa atau Pejabat Agama.
Dan tiada orang yang memanggil mereka (SIS) untuk berbincang dan akhirnya mewujudkan persepsi benda ini macam betul. Sedangkan kita faham bahawa dari Islam ialah soal hukum hakamnya adalah berpandukan dalam AlQuran dan Sunnah yang ada sumbernya tentang undang-undang Islam.
Apabila memberi pendirian tentang hukum agama ini, SIS perlu bersandarkan kepada dua perkara yang disebut tadi iaitu Al-Quran dan Sunnah. Pandangan yang dikeluarkan SIS itu jelas bercanggah tetapi tiada sebarang pembetulan oleh mana-mana pihak khususnya pihak berkuasa agama.
Pandangan YB tentang pendekatan mengharamkannya?
Pendekatan untuk minta haram menunjukkan satu pendekatan yang keras sedangkan apa yang perlu ialah pendekatan engagement. PAS sebelum ini ada beberapa pengalaman pernah ada 'engagement' dengan SIS dalam beberapa forum.
Pendekatan dalam kes-kes sebegini selepas ini bagaimana?
Kita setuju untuk menggunakan kaedah menerangkan, mendapat sokongan dan meyakinkan itu kaedah PAS yang disebut berkali-kali di mana berhadapan dengan masyarakat dengan cara damai, penghujahan.
Kita kena ingatkan ahli kita agar setuju kaedah menerangkan yang paling sesuai dengan cara para ulama dan Rasulullah saw sendiri iaitu dengan kaedah berbahas atau berhujah hingga mereka faham akan perihal yang sebenar menurut Islam yang sebenar yang mengikut Al-Quran dan Sunnah
No comments:
Post a Comment