Search This Blog

Saturday, June 27, 2009

Jenayah Pecah Kereta : - Peringatan Buat Semua




Pada 7 Jun baru-baru ni, seorang rakan teman dari kelab kereta yang teman sertai telah mengalami satu musibah di mana kenderaan beliau telah dipecah (rujuk gambar di atas). Rakan teman ini mendapati keretanya dipecahkan pada pagi hari kejadian ketika baru hendak keluar berjalan.

Modus operandi penjenayah ialah mensasarkan cermin segi tiga belakang, yang di mana cermin belakang 'power window' adalah berkuasa tangan. Dan bukannya yang mengunakan suis elektronik seperti pintu depan dan seperti kenderaan lain yang semuanya menggunakan suis elektronik. Juga disasarkan kenderaan seperti ini yang menggunakan sistem keselamatan yang 'default' tanpa menambah sistem keselamatan yang lain , contohnya gegaran, sinar laser dan sebagainya.

Kenderaan sahabat teman ni berjenama Proton Saga Iswara (LMST) yang di mana kereta 'default' hanya mempunyai sistem suis elektronik untuk tingkap di bahagian depan sahaja. Mujurlah hanya syiling yang hilang, kemungkinan penjenayah terbabit tidak sempat melarikan barang-barang lain yang berharga. Dengan itu boleh dianggap suspek seorang penagih dadah yang hanya mensasarkan duit sahaja.

Ini bukan kejadian pertama yang teman dapat tahu dari rakan-rakan teman di kelab kereta yang teman sertai ini, sudah lebih 3-4 orang yang kena, rakan dari Kedah, P.Pinang dan Kuala Lumpur pun sudah menjadi mangsa penjenayah ini. Modus operandi nya sama. Cuma ada seorang dua yang kehilangan banyak barang sewaktu kejadian.

Oleh itu, kepada pengguna kenderaan seperti ini, teman nasihatkanlah samada pakai sistem keselematan kenderaan yang lebih efisyen sebab kalau yang 'default' tu cuma berbunyi bila pintu dibuka sahaja, kalau goyangkan kereta pun susah juga nak bunyi, dan kalau mampu cermin belakang tu ubahsuai menggunakan suis elektronik juga. Dan yang paling penting letakkan kenderaan anda di tempat selamat juga, kalau tak dengan kereta mau cuba dibawa lari. Heheh.

Teman bila tengok ni beringat kembali, kereta 'wife' teman macam ni juga, kancil. Depan je suis automatik. Belakang manual guna tangan. Dulu perasan dah kejadian begini. Bila dah kena pada rakan teman baru nak ingat balik. Berwaspadalah selalu.

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin